Ungefär samtidigt som jag och mina kollegor på Breakit bestämde oss för att lansera SaaS Brief för fem veckor sedan, så började vi också genast att djupdyka bland branschens hetaste bolag. Resultatet blev 28 matiga analyser av lika många bolag, inklusive hur mycket pengar de tagit in det senaste året och till vilken värdering. En riktig läsfest om jag får säga det själv. Men bland alla handlingar och i samtal med bolagen hittade vi också mängder med nyheter – vissa som helt flugit under radarn. Några av nyheterna har vi redan lyft i tidigare utskick av SaaS Brief, som att Hive Streaming och Stratsys fortsätter ladda kassorna i sina aggressiva expansionsplaner. Vi har också hittat intressanta affärer, som att Epidemic sound har slukat en doldisstudio som hittat en stor affär i så kallad “mood music”, något som går varmt på de olika streaming-plattformarna. Ytterligare ett antal nyheter ligger fortfarande och väntar på min to-do-list för de kommande veckorna. Att det händer så mycket i SaaS-Sverige stärker däremot min bild av att den här satsningen på branschen är helt rätt av oss på Breakit. Efter att vi publicerat artikeln under onsdagen fick vi dessutom flera riktigt heta tips – som ni kommer att få läsa mer om kommande veckor. VECKANS SAAS-SVEP Den här veckan vet ni så klart redan att vi har haft mycket fokus på vår kartläggning. Men vi har också uppmärksammat ett antal andra intressanta händelser. * Jag måste så klart börja med det mest uppenbara: SaaS-boomens okända affärer och 28 unika analyser av bolagen. Om ni bara är intresserade av bolagens värderingar och hur mycket pengar de tagit in det senaste året, så har vi så klart även den informationen. * Riskkapitalbolaget Backing Minds leder en investering på 13 miljoner kronor i Skrym. Ett bolag som vill optimera e-handlarnas paketstorlek – en lösning som är bra för både miljön och för e-handlarnas kassa. Di Digital har skrivit. Breakits reporter Julia Lundin besökte D-Congress i Göteborg och fick en intervju med grundaren bakom Skrym, den kommer ni att kunna läsa på Breakit nästa vecka! * Upsales har precis lanserat sin första av många planerade E40-rapporter om noterade Nordiska SaaS-bolag. Det handlar alltså om rule of 40 (eller regeln om 40 om vi översätter rakt av). Vilket alltså innebär att intäktstillväxt och vinstmarginal kombinerat ska uppgå till minst 40 procent, där Upsales nu rankar de nordiska SaaS-bolagen (med siffror från fjärde kvartalet 2021). Rapporten är rykande färsk. * SaaS-kartläggningen finns att läsa för alla med Breakit Premium, men i väntan på att jag nästa vecka ska prata med Whispr Groups vd Joakim Leijon kan jag bjuda alla SaaS Briefs läsare på en intressant detalj från kartläggningen: Vi kunde 2019 rapportera att affärsängeln Johan Qviberg investerat i Whispr tillsammans med Spotify-veteranen Sophia Bendz. Nu verkar Qviberg däremot ha lämnat sitt ägande i bolaget, och istället är det Mikael Söderström och Jesper Åkerlinds Init som styr skutan med omkring 70 procent av aktiekapitalet. Sophia Bendz äger bara 0,4 procent av bolaget, men hon sitter däremot kvar i styrelsen. * Billogram går som tåget och för Breakit berättar vice vd:n Carl Lindberg om tillväxtresan, där bolaget gått från 60 till 160 anställda på kort tid. Dessutom avslöjar han vad värderingen låg på när bolaget tog in en kvarts miljard förra sommaren – 1,5 miljarder kronor. * Berlin-baserade Ninox stänger en runda på 8 miljoner euro, det blir 82,5 miljoner i svenska kronor. Bolaget har tagit fram en tjänst som ska göra det enklare för små till medelstora företag att lämna de klassiska kalkylarken bakom sig för att istället skapa enkla appar inom olika affärsområden, utan någon kunskap om programmering. PS. SaaS Brief är Breakits nya nyhetsbrev helt fokuserat på SaaS-området – i nyhetsbrevet får du också en exklusiv intervju varje vecka. Anmäl dig till Breakits nyhetsbrev här!