Sök

Bublication vill skapa en helt ny medieplattform

Bublication
Kristin Bohman och Ida-Sofia Klingspor. Foto: Press

Kristin Bohman och Ida-Sofia Klingspor. Foto: Press

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

“Som om David Attenborough och Cardi B gjort något förbjudet”.

Digitaliseringen har förändrat mycket i medievärlden. När de gamla drakarna ibland har haft svårt att hänga med har nya aktörer (som Breakit!) dykt upp. 

Men det är inte alla som är nöjda med vad som erbjuds. Två av dem är Ida-Sofia Klingspor och Kristin Bohman. 

Med bakgrund i PR- och kommunikationsbranschen har de tyckt att kvalitén på innehåll har dalat och har därför bestämt för att lansera sin egen sajt Bublication.

“I samband med att sociala medier gjorde intåg så flyttade annonsmedel från de traditionella publicisthusen till individer utan regleringar eller journalistiskt know how”, säger de i ett pressmeddelande. 

“Samtidigt har traditionella drakar hamnat i en fälla av klick-baiting för att kunna generera trafik och konkurrera i en digital värld. Där någonstans försvann mycket av kvalitén och som kvinnor i målgruppen för mode och livsstilsmagasin kände vi att vi kunde göra bättre”.

Målet med Bublication är att kunna erbjuda “utbildande, inspirerande och lite knasigt innehåll” enligt pressmeddelandet.

Men det ska inte bli en traditionell tidning utan ambitionen är att ligga mellan influencer och publicist och på sajten (som lanserades idag) finns just nu artiklar med rubriker som ”Blod, hästar och porr – här är klackens historia”, ”Kleopatra och Julius Caesar – antikens power couple”.

Läs mer