Matkassebolaget Hellofresh redovisar ökande omsättning under första kvartalet jämfört med samma period året innan. Samtidigt har företaget adderat 1,24 miljoner aktiva kunder vilket nu tar totalen till 8,52 miljoner. Omsättningen steg 32,7 procent, eller 26,4 procent utan valutaeffekter, till 1 915,4 miljoner euro, motsvarande nära 20 miljarder kronor, (1 442,9). Genomsnittligt ordervärde steg till 55,1 euro, motsvarande 569 kronor. Justerat ebitda-resultat uppgick till 99,3 miljoner euro (159,2), med en justerad ebitda-marginal på 5,2 procent (11,0). Det ska reflektera utvecklingen av kontributionsmarginalen samt återvändandet till en mer normal marknadsföringsaktivitet som tidigare varit nedtryckt under covidpandemin. Utsikterna för 2022 upprepas: tillväxten väntas landa mellan 20-26 procent och justerad ebitda tros komma in mellan 500-580 miljoner euro. HÅRDA SIFFROR FRÅN RAPPORTEN Hellofresh, MEUR Q1-2022 Q1-2021 Förändring Nettoomsättning 1 915,4 1 442,9 32,7% EBITDA, justerat 99,3 159,2 -37,6% EBITDA-marginal, justerad 5,2% 11,0%