E-handelsbolaget Boozt redovisar en omsättning i linje med förväntat under första kvartalet. Omsättningen steg 25,2 procent till 1.424 miljoner kronor (1 137). Utfallet kan jämföras med analytikerkonsensus sammanställt av bolaget som låg på 1.407. I Boozt.com ökade omsättningen med 21,4 procent medan den steg med 42,8 procent i Booztlet.com Rörelseresultatet blev samtidigt -4,8 miljoner kronor (58,3), lägre än väntat rörelseresultat på 18. Justerat rörelseresultat uppgick till 8,8 miljoner kronor (68,7), väntat var 20, med en justerad rörelsemarginal på 0,6 procent (6,0). Resultatet före skatt var -8,8 miljoner kronor (54,8). Resultatet efter skatt blev -7,6 miljoner kronor (42,9), analytikerkonsensus 11. Resultat per aktie hamnade på -0,11 kronor (0,67). Det minskade resultatet härleds till de betydande investeringar som gjorts under 2021 för att Boozt bland annat ska stärka sin organisationskapaciteten, automatisering av orderhantering. "Vår verksamhet utvecklas väl och vi lyckades ta betydande marknadsandelar under första kvartalet. Den nordiska varuhusstrategin fortsätter att utvecklas väl och med en stark balansräkning är vi välpositionerade för att fortsätta denna resa. Jag är glad över att vi kan återupprepa vår prognos för 2022 i en marknad präglad av en ökad osäkerhet och tilltagande marknadsutmaningar avseende konsumentsentiment och inflationstryck, vilket påverkar vår kostnadsbas", skriver vd Hermann Haraldsson i rapporten. Likvida medel uppgick till 1 119 miljoner kronor (1 422). Bruttoresultatet blev 559,6 miljoner kronor (458), med en bruttomarginal på 39,3 procent (40,3).