Sök

Knappt tillväxt för (fisk)e-handlaren – “Märkbart dämpande effekt”

Söder Sportfiskee-handel

Nicklas Jonsson. Foto: Pressbild

Martin Hävner

Martin Hävner

Reporter

Det blåser snålare för de svenska e-handlarna.

Det fick även Söder Sportfiske känna av under det första kvartalet, enligt torsdagsmorgonens delårsrapport.

Tillväxten var knaper och resultatet gick från plus till minus.

Att det inte blev någon tillväxt för Söder Sportfiske är kanske en sanning med modifikation. För totalt sett, inklusive förvärv, steg omsättning med nästan 18 procent. Men på organiskt basis var tillväxten -0,2 procent och på den svenska marknaden var det än tuffare: -14 procent. 

Bolagets vd Viktor Gullbrand ser två anledningar till marknadsförutsättningarna som han kallar utmanande. 

För det första pekar han på en senare start på fiskesäsongen i Sverige än 2021. 

“Islossningen i sjöar och vattendrag skedde betydligt senare än föregående år vilket försenat säsongstarten och premiärfisketurerna för våra kunder med en lägre efterfrågan som följd”, skriver han. 

För det andra konstaterar han att oroligheter i omvärlden också har haft en “märkbart dämpande effekt på konsumtionen”.

Viktor Gullbrand lyfter även fram att den totala svenska e-handelsmarknaden backade med 13 procent enligt tillgänglig statistik. 

“Vår bedömning är att nedgången inom sportfiskekategorin varit större än för e-handeln generellt och att vi trots ett tufft kvartal försäljningsmässigt ändå stärkt vår position på den svenska marknaden”, skriver han om utvecklingen i Sverige. 

Utrikes var det bättre fart: 68-procentig organisk tillväxt med Tyskland som det största motorn. 

Söder Sportfiske, som noterades under 2021, redovisar samtidigt ett rörelseresultat på -2,7 miljoner kronor, en nedgång från en vinst om 2,0 miljoner motsvarande period 2021. Bolagets vd pekar på de investeringar som har gjorts för att kunna möta den tillväxt bolaget ser framför sig. 

“Vi befinner oss i ett osäkert omvärldsläge där marknadsutvecklingen i det kortare perspektivet är både utmanande och svårförutsägbar. Dock är vi fortsatt trygga med vår strategiska riktning och de underliggande drivkrafterna i vår kategori såsom en fortsatt förskjutning mot e-handelskanalen. Vi bygger balanserat för långsiktig tillväxt i linje med vår strategi. Och vår ambition är att lönsamhetsnivån ska höjas i takt med att vi adderar tillväxt”, skriver Viktor Gullbrand. 

Läs mer