Sök

Vanja Wikström satsar allt på NFT: “Vi sätter hela vårt rykte, vår personlighet och yrkesmässighet på spel”

World of AlidiaBlockchainNFT

Vanja Wikström och Niklas Malmqvist. Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Ett NFT-projekt som ska få fler kvinnor att satsa på blockkedjan och förhoppningar om en fysisk mötesplats i Stockholm är några av målen som profilen Vanja Wikström har satt upp för sitt och sambons Niklas Malmqvists projekt World of Alidia.

Kryptobranschen är fortfarande ny och inte helt okontroversiell, med flera stora uppmärksammade bluffar som har fått mycket uppmärksamhet. Om riskerna med att investera i NFT:erna svarar Vanja Wikström bland annat:

“Hade jag som profil sagt att jag har tagit fram en väska med det här märket för 3 000 kronor som folk köpte – då hade jag inte blivit ifrågasatt alls tror jag”.

Influencern och entreprenören Vanja Wikström har tillsammans med sin sambo Niklas Malmqvist figurerat på Breakit tidigare. Bland annat för sina projekt på Youtube där de har skapat innehåll för barn på kanalen LekisTV. Vanja Wikström själv har också gjort sig ett namn som bloggare och influencer.

När Niklas Malmqvist för ett antal år sedan drabbades av sjukdomen ME (myalgisk encefalomyelit), vilket bland annat medför en stor trötthet som inte går att vila bort, så började paret kolla på olika projekt som de kunde satsa på även med sjukdomen närvarande.

De började intressera sig för kryptovalutor, vilket enligt Vanja Wikström har resulterat både i att de har investerat i valutor och olika NFT:er de senaste åren. Ett tag skulle de också vara med i ett större Bitcoin-projekt som aldrig blev av.

Nu har paret gått från intresse till lansering av sitt egna projekt World of Alidia, där de ska kombinera NFT-investeringar med medlemskap i en fysisk och digital klubb. 

“När vi upptäckte NFT:er blev vi helt hooked, det kopplade samman allt vi tycker är kul med konst, att bygga community och teknik. Vi har gjort några riktigt bra investeringar, men så klart också gått på några nitar. Men vi upptäckte också att vi hade tankar kring hur vi kunde göra det bättre och nu tar vi fram det optimala NFT-projektet så som vi från vårt investerarperspektiv skulle vilja att det sköttes”, säger Vanja Wikström.

“Vi vill ta fram NFT:er med högt konstnärligt värde, det tycker vi är sällsynt i den här typen av projekt där man skapar en stor mängd unika NFT:er. Det blir också en inträdesbiljett till communityt World of Alidia, med en fysisk hub och ett livslångt medlemskap för den som äger en NFT.”

Konstverk av Fanny Schultz.

Skaparna hoppas totalt att få in 30 miljoner kronor i ett första steg när försäljningen öppnar upp. Totalt har 10.000 NFT:er skapats tillsammans med konstnären Fanny Schultz i ett första steg, där varje bild kostar 3000 kronor. 

En viss procent av intäkterna ska också gå till ME-forskning och en del till att stötta kvinnliga konstnärer och företagare. 

En del av fokuset med NFT-projektet ska nämligen ligga på att få fler kvinnor intresserade för kryptovalutor och att engagera sig i projektet. Även om alla är välkomna att investera.

Många NFT-projekt har sjunkit i värde den senaste tiden, hur tror ni att det påverkar intresset för ert projekt?

“Jag tror inte det påverkar så mycket. Vi vänder oss till största del till nybörjare och vi tror inte de är så färgade i hur det ser ut i övrigt. Det är kanske 98 procent av de som är med i vår Discord (en slags social kanal reds.anm.) som inte hade hört talas om begreppet innan.”

Om ni främst riktar er mot nybörjare, hur informerar ni om riskerna med NFT som investering?

“Jag tror att vi har få spekulationsköpare. Det kommer nog in ett antal sådana, men de flesta är taggade på vad vi vill göra. I investeringen är spekulationen den minsta delen i projektet, det är inte det vi trycker på. Utan det är en fantastiskt community med workshops och event, en fysisk hub med yogarum, lounge och ställen att hänga på. Utöver detta är det också ett vackert konstverk, som också har möjligheten att öka i värde. Det hoppas ju alla också att de ska göra och det tror jag att de kommer att göra.”

“Vi är också supertransparenta med vilka vi är och vad vi gör. Vi sätter hela vårt rykte, personligt och yrkesmässigt på spel. Det är ett enormt ansvar att få med människor att köpa det här.”

Vanja Wikström lyfter också fram att det är just krypto-kopplingen, att området är nytt och lite kontroversiellt, som gör att folk reagerar med den typ av frågor som jag ställer. 

“Hade jag som profil sagt att jag har tagit fram en väska med det här märket för 3000 kronor som folk köpte. Då hade jag inte blivit ifrågasatt alls tror jag. Vad får du då? En väska som direkt faller i värde, här får du allt det andra och något som kan öka i värde också.”

Ni vill etablera en fysisk lokal i Stockholm också. Hur mycket behöver ni sälja?

“Vi behöver inte sälja slut för att säkra lokalen. Men jag kan inte säga exakt hur mycket vi behöver. Säljer vi för lite för att känna oss trygga med att köpa och driva lokalen så har vi andra planer, men då kommer vi att engagera communityt. Där kommer transparensen in”, säger Vanja Wikström och fortsätter.

“Vi har även privat kapital som vi puttar in och vi pratar även med investerare. Så vi tänker lite utanför boxen även på kapitalsidan jämfört med många andra NFT-projekt.”

Redan nu ska profilerna också ha fler NFT:er inom World of Alidia-projektet planerade för produktion.

LÄS MER: Här är en guide till kryptoboomen​

Läs mer