Sök ikon

Efter storinvesteringen från H&M – nu öppnas ett "fashion tech lab"

Artikel bild
Foto: Jessica Gow / TT

Klädstartupen Ivyrevel, som backats upp av 20 miljoner från H&M, inleder ett samarbete med Paypal – och öppnar ett techlab för kläder.

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

jon@breakit.se

Chefredaktör

I en rad artiklar på Breakit under den senaste veckan har vi kunnat avslöja detaljer och siffror kring klädstartupen Ivyrevel, där bloggstjärnan Kenza Zouiten är involverad. Exakt vad bolaget, som beskrivs som ett klädmärke med ”innovativ affärsmodell”, kommer att göra återstår att se, men klart är att H&M investerat 20 miljoner kronor i bolaget. 

Så här kommenterade H&M:s Björn Magnussons, som är ansvarig för startupinvesteringar på H&M, satsningen igår.

”De använder våra leverantörer och vi hjälper dem att placera ordrar, för att säkerställa att det görs i enlighet med våra högt ställda krav. Men i övrigt är det ett helt fristående bolag med fristående verksamhet, vars produkter inte kommer att säljas av H&M.”

Nu står det klart att betaljätten PayPal inleder ett samarbete med det digitala modehuset Ivyrevel. Betaljätten ska bland annat stödja Ivyrevels globala lansering.

”Vi är stolta över vår helt digitala modeapproach och att vi spränger gränser för att skapa nytt mode genom att smälta samman kreativitet med teknologisk innovation. PayPal passar perfekt in i den ekvationen”, kommenterar Dejan Subosic, en av grundarna av Ivyrevel.

I samband med lanseringen av samarbetet avslöjar Ivyrevel att de även kommer att grunda ett ”fashion tech lab” i Stockholm, där man ”förutsättningslöst och utan begränsningar kommer att experimentera med framtiden för mode.” Det inkluderar bland att maskininlärning som en del av den kreativa processen, interaktiva tyger och wearable tech.

Exakt vad Ivyrevel kommer att göra och hur deras affärsmodell ser ut är däremot fortfarande något oklart. I ett pressmeddelande beskrivs den nya klädstartupen så här:

”Innovation är själva grunden för Ivyrevel. Modehuset kommer att omskapa den kreativa processen – modeindustrins gamla gränser ska överskridas genom experiment inom de fält där kreativiteten hos människor kan förstärkas av den förmåga, kreativitet och kunnande som kan skapas av maskiner. ”

Läs mer