Sök

Nent får in (många) fler kunder – och Viaplay snart i Japan

NetflixViaplayStreaming
Anders Jensen, vd Nent. Foto: Press

Anders Jensen, vd Nent. Foto: Press

Martin Hävner

Martin Hävner

Reporter

Nervositeten var stor inför streamingbolaget Nents rapport på tisdagsmorgonen.

Men oron visade sig vara obefogad.

Viaplays abonnentbas växer kraftigt, inte minst i Nederländerna.

Rapporten visade att Nents huvudtjänst Viaplay fick in totalt 778.000 nya abonnenter, varav 117.000 i Norden som är en mer mogen marknad för Nent än resten av Europa. På det bolaget kallar internationella marknader ökade abonnenterna med 661.000. I slutet av det första kvartalet hade Viaplay därmed totalt nästan 4,8 miljoner abonnenter, fler än vad analytikerna hade räknat med. 

"Lanseringen av Viaplay i Nederländerna i mars överträffade alla förväntningar och var den främsta orsaken till 778k nya betalande Viaplay-abonnenter under första kvartalet”, skriver Nents vd Anders Jensen i rapporten. 

I Norden fick Nent alltså in 117.000 nya abonnenter, och det var en nedgång från 163.000 i det fjärde kvartalet. Det kan ha säsongsmässiga orsaker och bolaget nämner inget om att konsumenterna har blivit mer tvekande på grund av inflation och kriget, något den större konkurrenten Netflix gjorde i sin rapport under förra veckan. En spaning på måndagen av undertecknad gjorde gällande att Nent inte skulle ha samma problem som Netflix visade upp.  

Nent, som snart ska byta namn till Viaplay, höjer även sitt mål för hur många Viaplay-abonnenter bolaget ska ha i slutet av innevarande år – från 4,3 till 4,8 miljoner. Detta efter ett förnyat distributionsavtal med Tele2. 

Totalt siktar bolaget därmed på att ha 7 miljoner abonnenter i slutet av året, inklusive de marknader där bolaget nyligen lanserat tjänsten, exempelvis Nederländerna. 

Nent berättar i samband med rapporten även att bolaget kommer släppa en ny typ av tjänst, Viaplay Select, som kommer innehålla ett mer nischat innehåll och som kommer att släppas i för bolaget fem nya länder under 2022. Först ut är Japan.

"Nordiskt innehåll är unikt, vilket skapar signifikant global efterfrågan av denna typ av berättande”, kommenterar Anders Jensen. 

Delårsrapporten visade även att intäkterna under det första kvartalet uppgick till 3324 miljoner kronor, motsvarande en organisk tillväxt på 10 procent. Rörelseresultatet var 602 miljoner kronor, inklusive engångsposter. Analytikerna hade i snitt väntat sig ett resultat på 567 miljoner, enligt Nyhetsbyrån Direkt och informationsbolaget Infront. 

Aktien i Nent har gått ned med mer än 10 procent efter Netflix rapport på tisdagskvällen förra veckan. 

LÄS MER: Därför kommer Viaplay inte att göra en Netflix

Läs mer