Numera granskar talangerna arbetsgivarna – inte tvärtom. Kompetensbristen inom många sektorer och branscher är förvisso inget nytt, det är en verklighet som rekryterare och företag fått leva med under många år. Men nu, när världen börjar öppna upp efter pandemin, blir situationen extra tydlig. ”När företagen nu vill komma igång, satsa och växa så blir trycket ännu högre på de bästa kandidaterna. Vi ser till exempel att många av tech- och IT-talangerna i vårt nätverk får flera förfrågningar i veckan”, säger Niklas Aubell, Nordenchef på Nova. Så får du kontakt med Novas talanger STENHÅRDA KRAV FÖR ATT BLI MEDLEM Nova är i grunden ett talangnätverk vars syfte är att identifiera och utveckla de allra bästa talangerna, men även hjälpa dem att navigera det breda landskapet av arbetsmöjligheter som finns idag. Medlemmarna återfinns i ett brett spektrum av branscher, med funktionell expertis främst inom Tech, Business och Product. Kraven för medlemskap är höga – talangerna granskas utifrån fem olika områden och på cirka 200 datapunkter FEM EGENSKAPER SOM SKAPAR EN SUPERTALANG ”Alla potentiella “Novor”, som vi kallar våra medlemmar, granskas utifrån en process som utvärderar problemlösningsförmåga, emotionell intelligens, professionella bedrifter och arbetslivserfarenhet, personlighet och ledarskap. De som klarar kraven blir en del i nätverket och vi arbetar ständigt med att vidareutveckla våra medlemmar”, förklarar Niklas Aubell. Idag består Nova av drygt 12 000 medlemmar, och det är därför inte så konstigt att nätverket används av ett 50-tal scaleups, enhörningar och andra växande företag för att hitta och rekrytera dagens och morgondagens stjärnor. Få tillgång till Novas 12 000 topptalanger här ”Eftersom vi redan har granskat alla Novamedlemmar och har unik data om våra talanger så kan vi snabbt hitta rätt kandidat. Novornas personliga engagemang i nätverket, och vår nära relation till dem, gör att dessa tillväxtbolag kan komma i mål med viktiga rekryteringar snabbt.” TILLHÖR TOPP 3 PROCENT I SIN BRANSCH Som Novamedlem tillhör man de främsta tre procenten inom sin bransch och åldersgrupp. Trots den höga kvaliteten i nätverket tar det i snitt bara 15 dagar för Nova att presentera en kandidatlista i samband med en rekryteringsprocess. "Det handlar om att vara kontinuerlig och målinriktat i sin employer branding, något som vi genom våra verktyg hjälper våra klienter att åstadkomma", säger Niklas Aubell. > ”Kampen om talangerna är över – och talangerna vann” Oavsett om man just nu behöver rekrytera så måste dagens företag ständigt vara i ”rekryteringsläge”, anser Niklas Aubell ”Du måste bygga relationer med kandidaterna, arbeta på ditt arbetsgivarvarumärke och på andra sätt vara “top of mind” hos talangerna. På så vis har du lättare att göra drömrekryteringen när du väl behöver den.” De tillväxtbolag som rekryterar via Nova kommunicerar därför med kandidaterna i nätverket även utanför en specifik rekryteringsprocess. TALANGERNA VANN KAMPEN "Våra klienter kommunicerar kontinuerligt med våra medlemmar genom riktade kampanjer och events. Vår digitala plattform, Nova Connect, möjliggör för såväl relationsbyggande med medlemmar som effektiv kommunikation mot specifika kompetensgrupper. Kampen om talangerna är över och talangerna vann – men hos oss på Nova skapar vi förutsättningar för intressanta företag och topptalanger att mötas”, säger Niklas Aubell. Läs mer om att rekrytera Nova-talanger här