Magasinet Café var en av de stora vinnarna när de senaste räckviddssiffrorna för Sveriges tidskrifter presenterades.
Enligt Cafés chefredaktör, Jonas Terning, är det framför allt på Readly som läsandet har exploderat. Upplagan ökade med 26 procent förra året och Readly-läsningen stod för nästan 25 procentenheter - alltså i princip hela uppgången.
“Det är väldigt fascinerande. Det går lite emot det de flesta säger om att e-tidningen är död. Det har varit en riktig framgång för oss”, säger Jonas Terning.
Varför har ni lyckats?
“Jag tror att målgrupperna passar varandra väldigt bra. Det är genomgående i alla våra läsarundersökningar att våra läsare gillar teknik och vill vara först med de senaste produkterna”, säger Jonas Terning.
Vi har i flera omgångar rapporterat om motgångarna för Readly. Senast om att bolaget lade ned hela sin boktjänst och enbart ska fokusera på tidningsdelen. Anledningen som uppgavs då var att tidningsdelen går klart bäst av de två.
Trots att e-tidningstjänsten har dragit in pengar åt Café kommer fortfarande majoriteten av intäkterna från de vanliga pappersprenumeranterna. Jonas Terning är dock tydlig med att han inte tror sig ha hittat ett perfekt recept för att få snurr på den digitala affären.
“Det här innebär inte att vi har hittat en enskild lösning på att göra affären lönsam digitalt. Däremot finns det en massa olika digitala tjänster där alla kan bli bra intäktskällor. Readly är en av dem”, säger Jonas Terning.