De senaste årens dopade ekonomi för e-handlare är ett minne blott och bolagen går in i betydligt tuffare tider. Uppfattningen delas av flera experter i Breakits e-handelsrapport för 2022 som släpptes i mars. Om ni är vana vid spända segel kan den plötsliga motvinden verka skrämmande, men genom att vara flexibla och kundfokuserade finns alla möjligheter att göra de kommande åren lönsamma. Det vet Arvid Andrén bättre än många andra. 2009 grundade han Upplevelse.com, som säljer allt från sportbilsturer till mysiga hotellvistelser. Våren 2020 fick han se hur hela branschen i princip stängde ner. ”Vi var på väg mot ett rekordår efter första kvartalet, sedan halverades i princip allt direkt”, berättar han. SMARTA OMSTÄLLNINGARNA GJORDE DEM FORTSATT LÖNSAMMA Men Upplevelse.com gav inte upp, utan lade istället in en högre växel tillsammans med sina över 2000 partners utspridda över hela landet. I fjol kunde de trots rådande omständigheter visa upp ett lönsamt år. En av de viktigaste faktorerna för att behålla lönsamheten var andelen nöjda och återkommande kunder. Så här lyckades Upplevelse.com med det: * Sänk tröskeln för köp med förlängda villkor I osäkra tider håller konsumenterna hårdare i plånböckerna, men vill ändå ha något att längta till. Upplevelse.com har upp till tre års giltighetstid på upplevelsepaketen, vilket fick många att slå till trots att de inte kunde bege sig iväg direkt. Överväg att till exempel förlänga returtiden, för att få igenom ett köp där kunden annars hade tvekat på att klicka. * När kunden bestämt sig – gör betalupplevelsen sömlös Måste era kunder springa efter kreditkortet när de hittat en vara de vill ha? Det kan bygga frustration och minskar både chansen för ett genomfört köp och att kunden återkommer i framtiden. 65 procent av besökarna på Upplevelse.com surfade in via en smartphone. > Det kan vara skillnaden mellan en trogen och en missnöjd kund. Med hjälp av Svea Bank implementerade de därför en Swish-lösning, så att en majoritet av kunderna kan välja att checka ut på ett ögonblick. SKRÄDDARSY EN BETALLÖSNING: Så kan Svea Bank hjälpa er! * Låt leveransen bli en upplevelse i sig Ett säkert kort för att få nöjda kunder är att sätta produkten i händerna på dem så snart som möjligt. Om möjligt, erbjud digitala leveranser av exempelvis presentkort. Ifall produkten är fysisk, strömlinjeforma logistikkedjan och erbjud leverans samma dag. Och lägg mer kärlek på paketeringen – så det känns som en fest när varan anländer. * En proffsig kundtjänst är ovärderlig Blev produkten inte som förväntad, eller uppstod det andra problem under köpresan? Det behöver inte betyda en förlorad kund. Ett trevligt och serviceinriktat bemötande från kunnig kundtjänstpersonal kan vara skillnaden mellan en missnöjd kund som aldrig kommer tillbaka, och en kund som blir er trogna en lång tid framöver. * Håll tidigare kunder på tårna med exklusiva erbjudanden Påminn era kunder om att ni finns och att nya produkter och tjänster finns några klick bort. Med riktade erbjudanden till de som har handlat av er tidigare kan ni locka tillbaks dem igen, förutsatt att ni levererat på de tidigare punkterna. ”INGA ANDRA HAR LEVT UPP TILL DET VI FÅR AV SVEA” ”Genom att höja vårt CLV (Customer Lifetime Value) har vi ökat vår lönsamhet och har därmed fått mer pengar att lägga på annonsering. Kundupplevelsen är helt central för oss eftersom det är betydligt billigare att hålla kvar en nuvarande kund än att locka till oss en ny”, säger Arvid Andrén. Swish-lösningen som de fick via Svea har enligt honom varit en stor faktor bakom framgångarna de senaste åren. ”Vi har jobbat med Svea i tre år och kombinationen av snabba utbetalningar, nya smarta features och den personliga kontakten de erbjuder är oslagbar. Genom åren har vi haft många olika betallösningar, men ingen annan har kunnat leva upp till det vi får av Svea.” BOOSTA ER E-HANDEL MED SVEA: Läs mer om alla betallösningar här!