Gustaf Westman har gjort vad som kan beskrivas som en kometkarriär. Med sin vågade design, kurviga linjer och färgexplosioner, letar han sig in i var och varannan influencers hem. Vi tar det från början. Gustaf Westman föddes i Dalsjöfors, utanför Borås, en ort som har ett tungt textilarv. Med stöd från familjen vågade han satsa på att jobba med skapande. Han påbörjade en treårig utbildning till arkitekt på Chalmers högskola i Göteborg. När Gustaf Westman var klar inledde han en praktikperiod på ett arkitektkontor i Stockholm – och det var här han fann kärleken till att rita möbler. “Jag har alltid vetat att jag vill jobba med design på något sätt. Jag studerade arkitektur för att få en bredare utbildning och det är lättare att skala ner från byggnader till möbler än tvärtom”, berättar Gustaf Westman för Breakit. Idag har han gjort sig ett namn i designvärlden. Sedan bolagsstarten i april 2020 har influencers stått på led för att få förgylla sina vardagsrum med Curvy Mirror i lila och Chunky Round Table i mint. Han uppmärksammades också tidigt i bland annat Vogue, Elle, och Costume. Pjäserna är lagom galna, men inte sådär så man ryggar tillbaka. Däremot kan nog prislapparna få människor att tänka en extra gång innan de trycker på köp. Matbordet i stor storlek går loss på 36 000 kronor och spegeln 24 000 kronor. En rejäl knuff kom när Olivia Rodrigo, sångerska och influencer med över 24 miljoner följare på Instagram, delade en av Gustaf Westmans speglar i januari i år. > > > > > > Visa detta inlägg på Instagram > > > > > > > > > > > > > Ett inlägg delat av Olivia Rodrigo (@oliviarodrigo) Hur gick det här till? Skickade du en spegel till henne gratis eller köpte hon en? “Hon är en av flera av den typen av profiler som har köpt våra möbler och varit drivande för vår försäljning.” Även Demi Lovato, Blackpink, Maddie Zeigler, Peggy Gou och svenska Margaux Dietz har lagt vantarna på objekten, och därmed drivit försäljningen. Det är i USA bolaget är som störst, varför det är viktigt att synas där. > > > > > > Visa detta inlägg på Instagram > > > > > > > > > > > > > Ett inlägg delat av Margaux Dietz (@margauxdietz) Gustaf Westman har inte arbetat med en köpt influencerstrategi, utan produkterna har delats hejvilt ändå. “Jag har inte haft en jättetydlig strategi för hur jag ska jobba med influencers. Det enkla svaret på frågan tror jag tyvärr är att jag har lyckats skapat möbler som blivit populära bland influencers. Min design är väldigt tydlig, man behöver bara se mina objekt i någon sekund för att förstå vad det är och det är något som fungerar bra på sociala medier. Sen har jag inte varit främmande för den världen, jag har själv jobbat med innehåll som är lätt att sprida till exempel.” Gustaf Westman har själv växt snabbt i sina sociala kanaler. Idag har han 210 000 följare på Instagram, där man kan se alltifrån hur varenda millimeter av lägenheten på Södermalm fyllts av design, till mormorn som tar en selfie i en av hans speglar. > > > > > > Visa detta inlägg på Instagram > > > > > > > > > > > > > Ett inlägg delat av Gustaf Westman (@gustafwestman) Förutom att synas hos influencers har han haft flera samarbeten tillsammans med varumärken, så som Nelly.com och Swedish Stockings. Hade du kunnat ana att det skulle bli så stort? “Alltså, så stort som det här har blivit hade jag aldrig kunnat tro. Men jag hade en plan på hur jag skulle kunna få ut min design, så saker har inte skett av en slump.” I dagsläget säljs Gustaf Westmans objekt på bland annat Artilleriet i Sverige. De samarbetar även med ett par butiker runt om i världen, bland annat i Seoul, Tokyo, London och Montreal. “Vi får dagligen frågor från återförsäljare men har valt att vara selektiva. Den främsta anledningen är att vi inte vill eller kan öka produktionstakten, så vi kan helt enkelt inte sälja mer. Sen jobbar vi såklart också med retail som branding och vill finnas på ställen som vi tycker passar våra möbler.” Men planer på en egen fysisk butik finns inte i dagsläget. “Den närmaste satsningen är att vi ska ha ett litet eget space på ett showroom i Los Angeles.” USA är den viktigaste marknaden, men man säljer också mycket i de större städerna i Europa och i Japan och Sydkorea. Sverige är fortfarande en relativt liten marknad. “Vi jobbar mycket med att sätta planen för hur vi ska fungera som företag i USA. Men vi har även börjat titta lite på hur man skulle kunna finnas tillgängliga i Kina.” [https://cdn.breakit.se/assets/media/images/c8d3ac211d34976b5fa5feac9bf9ce5b.jpg] Om man gör sökningar på inredningstrender på TikTok och Instagram så går det att finna inlägg där människor kopierar Gustaf Westmans speglar i form av do it yourself-projekt. Något han är tudelad för. “Jag lägger inte alls mycket energi på det. Det är väl lite smickrande och jag är ödmjuk inför det faktum att alla inte har råd att köpa mina objekt. Sen kanske jag som kreatör har svårt att förstå mig på hela DIY-grejen. Det är väl roligare att komma på något eget än att bara kopiera rakt av kan jag känna.” Gustaf Westmans firma omsatte tre miljoner kronor och hade ett rörelseresultat på strax över 900 000 kronor under 2020. Bolaget sysselsätter idag fem personer, fyra i Stockholm och en i lagret som finns i Borås. Nu avslöjar designern själv vad det landar på under 2021. “Runt sju-åtta miljoner. Men helt ärligt är jag inte så insatt i ekonomin. Omsättning är inget vi fokuserar speciellt mycket på mer än att det är bra att ha koll. Vi försöker göra svensktillverkade möbler tillgängligt, vårt mål är att tillgodose alla som vill köpa. Vår omsättning hamnar där den hamnar och vi har inget egentligt mål att öka den.” Har ni plockat in några investerare eller planerar ni att göra det? “Nej, vi växer organiskt och har haft turen att kunna sälja bra från början. Kunderna fanns egentligen där innan själva företaget startade.” Vad ska du hitta på härnäst? “Jag är sugen på att skala upp till större interiörprojekt med mer helhetsgrepp och kanske i framtiden även byggnader. Om någon som läser detta ska bygga en villa och vill att jag ritar är jag absolut sugen.”