”Vi är inte entreprenörer i grunden, men nu blir vi på sätt och vis det.” Det är en glad Marie Lasota som svarar i telefon när Breakit ringer upp. ”Känslan var obeskrivlig, när man satt där på banken och skrev på alla papper.” Hon pratar om att hon, tillsammans med 12 medarbetare nyligen köpte ut huvudägaren Mattias Trotzig från bolaget Ps Occasion. Förenklat kan man kalla företaget för en kommunikationsbyrå som jobbar med vad Lasota kallar för ”brand experience”. Men vi återkommer till bolagets verksamhet längre ned i texten. Det var under förra året som Trotzig började fundera på sälja, och under hösten var diskussionerna med intressenter ett faktum. Flera av dem var relevanta, möjliga köpare och dialogerna kom långt, berättar Marie Lasota. Som vd satt hon med i mötena med potentiella nya externa ägare. Men hon kände att det inte var rätt väg att gå. ”Vårt team har så mycket idéer om hur vi kan utveckla bolaget, som vi har drivit länge. Vi bestämde oss för att vi måste försöka köpa bolaget själva.” Sagt och gjort. Lasota och de 12 medarbetarna som såg sin chans tog in expertis för att reda ut hur de skulle kunna gå till väga. Nu är alla papper påskrivna. De totalt 13 nya ägarna ska nu driva bolaget under ledning av Marie Lasota, som stannar kvar som vd. Alla yrkesroller i bolagen representeras av de nya ägarna som förvärvar aktierna från Occasion-grundaren Mattias Trotzig. ”Vi kan vår bransch så väl. Jag är övertygad om att det här är bäst för bolaget. Istället för att ingår i en ny ägarkonstellation kan vi på det här sättet komma ännu närmare vår bransch och kunder”, säger Lasota. Hon fortsätter: ”Det ökar vår möjlighet att vara lyhörda mot både kunder och medarbetare och ta snabbare beslut.” Vad prislappen landade på vill Lasota inte kommentera. ”Vi gör den här investeringen som en kärleksförklaring till vår vision och för att vi vill forma och vidareutveckla den verksamhet vi brinner för. Vi vill bygga framtidens brand experience”. Bland bolagets kunder finns bland annat giganten Coca-Cola samt Telia, EQT och KPMG. “Vi jobbar med upplevelsebaserad kommunikation och skapar regisserade varumärkesupplevelser. Ett exempel på brand Experience kan var fysiska eller digitala event, eller en installation. Det handlar om att skapa varumärkesunika upplevelser som triggar igång specifika reaktioner hos mottagaren. Brand Experience är det kraftigaste verktyget för att skapa effekt på både varumärke och affär.” På grund av pandemin har Ps Occasion stött på motvind, eftersom en stor del av deras affär bygger på fysiska möten. “Vi har gått igenom en tuff period. Trots det har vi det senaste året landat ett resultat på omkring 7 miljoner kronor, vilket vi är väldigt nöjda med i och med hur tufft det har varit.” “Nu ska vi ta bolaget framåt och närmare våra kunder och medarbetare”, säger Marie Lasota. Under 2021 omsatte bolaget drygt 100 miljoner kronor.