E-handeln klarade sig från det värsta stålbadet under coronapandemin. Men för entreprenörerna som har gjort sig en karriär på att kränga partyprylar online var det värre. Skarpa restriktioner slog tillfälligt ut nästan all efterfrågan. Ett par veckor in i pandemin hade Partykungen tappat 30 procent av sin försäljning och man såg över alla kostnader. Exakt hur det har gått visar sig nu efter att bolaget lämnat in 2021 års siffror till Bolagsverket. Intäkterna ökade med 40 procent från 222,5 miljoner kronor till 309,5 miljoner kronor. Rörelseresultatet ökade från 5,5 till 7,0 miljoner kronor och resultatet på sista raden skrivs till fyra miljoner. Partykungen ser ljust på framtiden, enligt bokslutet. "Det har varit oerhört svårt att planera vår verksamhet under hela coronapandemin då det kommit och gått olika typer av restriktioner med kort varsel där vi ju drabbats negativt på grund av inställda sociala sammankomster. Vi kunde se att början av 2021 var väldigt tuff med hårda restriktioner och höga smittotal. Hösten blev betydligt bättre med en Halloween som tog hela branschen med storm", säger grundaren och vd:n Joel Svensson till Breakit. 1,6 miljoner kronor delades ut till aktieägarna. "Ända sedan vi tog in en till delägare 2019 har vi haft som policy att dela ut 40 procent av vinsten och återinvestera resten av pengarna i bolaget. Vi tror att det är en bra nivå för att kunna fortsätta växa genom investeringar och samtidigt ge tillbaka lite avkastning till ägarna." Huvudmarknaden är fortfarande Sverige, men i fjol kom 40 procent av den totala omsättningen från externa marknader i Finland, Danmark och Norge. "Vi räknar med att de kommer nå 50 procent under 2022." Kommer ni expandera till fler marknader? "Vi undersöker flera möjliga nya marknader att gå in på, men har ännu inte bestämt oss för om och isåfall när det blir aktuellt." Antalet anställda har nära fördubblats – från 54 till cirka 100.