Hela sitt liv hade hon satsat på att bli jurist. Men trots att hon lyckades nå sitt mål och få jobb hos den välkända advokaten Elisabeth Massi Fritz så var det något som skavde för Jeanette Borgström. Hon ville mer. “Jag var ordförande för juniorhandelskammaren i Uppsala och där träffade jag många företagare, där väcktes ett intresse för entreprenörskap”, berättar hon på telefon där hon befinner sig i dag, i Marseille i franska Provence. Provence kan tänkas vara ganska långt från juristjobb på en välrenommerad juristbyrå i Stockholms innerstad. Men det var ett möte som fick stor betydelse för Jeanette Borgströms framtid. “Vi hade bjudit in Cyril Gombert för att föreläsa om hållbart företagande”, säger Jeanette Borgström. “Vi började prata efteråt och det slutade med att han bjöd ner mig till Marseille”. Och väl nere i den franska staden var det nästan som en uppenbarelse. “När jag kom ut från flygplatsen var det som allt vackert bara uppenbarade sig, dofterna, vyerna” beskriver hon det. Det ena ledde till det andra och året efter flyttade hon ner till Provence, utan att kunna ett ord franska, och drog igång Lavandière de Provence, ett bolag som säljer skönhetsartiklar för kroppen och hemmet. “Det var väldigt crazy”, berättar hon om den tiden. “Men jag har alltid haft en förkärlek för Frankrike och jag har alltid gillat utmaningar och problemlösning.” Det här var 2016 och de närmaste åren fick hon verkligen jobba på just problemlösning. För det är inte helt lätt att dra igång ett företag i ett främmande land, allt från att få ett banklån till att få hjälp när hon födde sina barn har varit komplicerat. “Det har varit extremt tufft, framförallt att kulturen i södra Frankrike är helt annorlunda än vad den är i Sverige. Jag tror att som ung svensk kvinna så tror man att världen är ganska liten och att till exempel att alla pratar engelska.” “I början när vi gick på möten så tittade alla bara på Cyril också, dels för att jag inte kunde språket, men också för att jag är kvinna.” Nu har Lavandière de Provence bytt namn till Le Prius och omsätter i år nästan 30 miljoner kronor. Bolaget har hela tiden gått med vinst. “Det har varit en förutsättning, jag hade bara mina sparpengar så om vi inte hade gått med vinst hade det aldrig gått.” Le Prius vision är att sprida känslan av Provence över hela världen, den där känslan som Jeanette Borgström själv fick när hon klev ut från flygplatsen i Marseille för snart 6 år sedan. “Vi kombinerar den känslan med exklusiv design och en hållbar image”, berättar Jeanette Borgström. “Vi tar in alla dofter från Provence och södra Frankrike i produkterna som är allt från duschkrämer till doftljus men är också väldigt noggranna med kvalitén”. Nu finns varumärket i USA och Europa med betoning på Tyskland, Schweiz, Frankrike och Italien och under året kommer de också gå in i sju länder i Asien. Strategin har varit att vara noga med var produkterna säljs och försöka komma in i de fina butikerna. Något som naturligtvis gick helt i stöpet under pandemin. “Allt stod helt stilla, men vi kämpade för att behålla de befintliga kunder vi hade och sen gick vi över till att sälja en del online. Vår utmaning har varit att hitta både återförsäljare och distributörer som vi både kan ha online och fysisk försäljning.” Grundidén med företaget är hållbarhet, därför jobbar Le Prius mycket med återvinning, är noga med utsläpp och hur de påverkar jorden. Men Jeanette Borgström vill gå ännu längre. Till hösten kommer en ny produkt lanseras, vad det är vill hon inte berätta om ännu. “Ambitionen är att den ska bidra positivt till naturen – och inte bara vara neutral”.