Så länge den blå dörren man tar sin outfitbild framför är Instagramvänlig så är den heller inget problem. Eller? Problemet är bara att när den Instagramvänliga dörren är placerad i en diktatur som i mars massavrättade 81 personer, saknar allt vad mänskliga rättigheter innebär, framför allt kvinnors rättigheter, och dömer straff som innebär 1 000 piskrapp så kommer inte alla tycka att den är så Instagramvänlig. Jon och Janni Olsson Delér hade säkert goda intentioner och ville inspirera till att resa till ett varmt, soligt, härligt land som de gjort så många gånger förut. Dessutom har de visat prov på goda intentioner tidigare – senast för ett par veckor sedan då de skänkte pengar till Ukraina. I det här fallet tycks det dock ha gått för fort. Många människor lever och jobbar i bubblor där de flesta tänker likadant. Det innebär att det ibland kan vara svårt att se den större bilden och identifiera problem och utmaningar som kan få dramatiska konsekvenser. LÄS MER: Kraftig kritik mot influencerparets sponsrade Saudi-resa: "Pengar före mänskliga rättigheter" För influencers är resor till vackra platser med fina dörrar att ta outfitbilder vid en stor USP för att kunna skapa ett snyggt flöde. Risken med den här typen av bubbla är att de skapar en större fallhöjd när ingen ifrågasätter vad som finns bakom den där dörrens fina yta. Hur kunde det bli så fel för Jon och Janni? Och vad kan företag lära sig av misstaget för att förebygga kriser? Vägen till helvetet är kantad av goda föresatser. Människor har allt som oftast en anledning till att de gör på ett visst sätt och det brukar handla om att ”det är så vi alltid gjort” eller att man trodde att ”det var det bästa sättet att göra det på”. För att återkomma till dörren så har den ju ett väldigt tilltalande utseende och tidigare liknande dörrar har gett mängder av lajks. Få VILL hamna i en kris, men ändå sker det gång på gång. Det bästa sättet att undvika stormen är att göra rätt från början. Därför är det viktigt att sluta stryka medhårs för att istället proaktivt bygga upp en organisation med stor mångfald och en bredd av infallsvinklar. Det innebär också att en mängd av dina medarbetare kommer vara nejsägare. Detta låter i praktiken inte särskilt kul, de flesta vill ju jobba med positiva människor som säger ja och är peppade på att driva affären framåt. Men för att undvika att man inte driver i fel riktning i jakten på framgång vill det också till att man gör rätt från början och då behöver perspektiven breddas för att ge vissa idéer nej. Så oavsett om du ska invadera Grisbukten eller om du ska välja ditt nästa inspirerande resmål så kan det vara bra att rådgöra med din närmsta nejsägare som kan se saker från ett annat perspektiv. Då ökar du chanserna att inte hamna i en kris. LÄS MER: I senaste avsnittet av Breakits podcast diskuteras influencerparets resa