2008 gjorde Robin Jenssen och Jin Suk Choi musik som placerade sig högst upp på topplistorna i 12 asiatiska länder. De sålde fem miljoner singlar och album – men pengarna uteblev. Det var det som blev starten för bolaget Sparwk som kort och gott ska ge mer pengar på fickan åt musiker. Nu plockar bolaget in två miljoner euro, motsvarande runt 20 miljoner kronor, i riskkapital i en första runda. Det är investmentbolaget Bridge Investment och fintech-företaget Adenasoft som satsar på Sparwk”, skriver Di Digital. Problemet grundar sig i att information försvinner när en titel eller låtskrivarens namn på exempelvis det japanska skriftspråket kanji eller koreanskans hangul översätts från det latinska alfabetet. Hela affärsidén går ut på att med hjälp av AI tvätta rent låtarna och hjälpa alla inblandade att få rätt betalning. “Det kostar oerhört mycket pengar att standardisera och sätta ihop ett system som fungerar lokalt med alla lokala upphovsrättsorganisationer. I dag finns det runt 20 000 skivbolag, 50 000 olika publishers och miljoner låtskrivare. Men branschen har fortfarande inte hittat en lösning som fungerar för alla”, berättar vd:n Robin Jenssen för Di Digital. Sparwks plattform har ännu inte lanserats på marknaden, men planen är att köra igång i Norden till hösten. Plattformens kunder kommer vara musikförlag, skivbolag och organisationer, skriver Di Digital. De har 75 anställda, varav 15 arbetar heltid, som sitter i Stockholm, Trondheim och Seoul. En av dem är gamla Idol-jurymedlemmen Peter Swartling som är Director of Label Services.