Sök

Tusen nya följare varje dag – så bygger svenska doldisen Anna Bey sitt Youtube-imperium

Bey International SAinfluencers

Influencern och entreprenören Anna Bey. Foto: Odrida Pescar

Åsa Johansson

Åsa Johansson

Reporter

"How I went from broke & awkward to a million-dollar life". Så lyder titeln på en av kurserna Anna Bey erbjuder – för att hjälpa andra uppnå vad hon själv har lyckats med.

Hon är influencern som utklassar flera av Sveriges största profiler och utökar sin miljonpublik på Youtube med tusen nya följare – varje dag.

“Det är inte en slump eller endast för att jag gör bra content som gör att det ökar så mycket”, säger hon till Breakit i en stor intervju.

”My dear elegant ladies.” 

Citatet inleder flera av Anna Beys många videos på Youtube. Meningen speglar vad hon ofta förespråkar i klippen: elegans, etikett och att uppgradera sin levnadsstandard.

I dag har hon 1.190.000 prenumeranter på plattformen, en siffra som snabbt tickar uppåt.

Anna Bey och jag har råkats vid ett tidigare tillfälle, i slutet av sommaren förra året. Då hade influencern närmare en miljon prenumeranter på Youtube. En snabb uträkning visar att antalet följare sedan dess ökat med närmare 7000 per vecka, vilket stämmer överens med uppgifter från Bey, som pekar på att antalet ökar med omkring tusen per dag. På Instagram hon drygt 440 000 följare.

Bey tillhör toppskiktet av svenska Youtube-influencers på Youtube. Andra stora profiler som Bianca Ingrosso, Therese Lindgren och Jocke & Jonna, har 397 000, 1 050 000 respektive 1 010 000 prenumeranter på plattformen.      

För vissa är mina videos chockerande men för många är innehållet positivt

Så vad är det som fått Anna Bey att slå igenom bruset? Enligt influencerns egen utsago måste man helt enkelt ha något unikt att komma med i sitt innehåll. 

”Jag sticker ut på både gott och ont. För vissa är mina videos chockerande men för många är innehållet positivt”, säger Anna Bey när vi träffas i ett videomöte.

”10 things elegant ladies never wear”, ”7 Rich People’s Habits That Will Change Your Life” och ”5 Signs That Tell You’re Not Upper-class!”, är några av de klipp på Beys kanal som har flest visningar. Den förstnämnda publicerades för två år sedan och har sju miljoner visningar. Enligt informationen som finns på kanalen publicerades det första klippet i september 2018, medan kanalen startades 2014. Sedan dess har den haft över 14,5 miljoner visningar. 

Bey International SA 

Den höga takten på nytillkomna följare sticker ut. Och med den allmänna debatten om fejkade följare och botar i bakhuvudet kontaktar jag Google för att höra hur de säkerställer äktheten. Efter ett par dagar får jag svar.

”Angående din fråga kring fejkföljare har vi inte kunnat se några tecken eller bevis på att så skulle vara fallet för kanalen i fråga. Anna Bey har också en partner manager på Google, och firades så sent som i höstas under ett besök till London för att ha nått milstolpen 1 miljon följare.”

Personen på Google skickar även med en länk om hur bolaget hanterar falska följare, gilla-markeringar, kommentarer och dylikt, inom deras så kallade “Fake engagement policy”. 

Men Beys varumärke sträcker sig utanför Youtube. Hennes främsta fokus med det egna bolaget Bey International SA är onlinekurser inom samma ämnen hon förespråkar i Youtube-klippen – med avstamp i att hon själv har förändrat sig liv, från uppväxten i en simplare tillvaro till ett liv med betydligt högre standard. 

“Jag har egentligen inte någon plan med det här”, säger Anna Bey om sin verksamhet.

“Det började med att jag ville dela med mig av min erfarenhet, för vägen jag har tagit har varit lång och krokig. Nu vill jag hjälpa andra och visa hur man gör för att uppgradera sig själv och sin levnadsstandard”, säger hon.

När vi träffas över länk sitter hon i sitt hem i Geneve, Schweiz. Men det var inte där berättelsen om Beys influencerkarriär började.

  

Följare över hela världen

Hon föddes i Estland och växte upp i Järfälla i Stockholms ytterkant. I ung vuxen ålder  lämnade hon Sverige och flyttade till London, för att några år senare återvända till Stockholm för att plugga digital marknadsföring. Runt samma tidsperiod medverkade hon i programmet Paradise hotel innan hon fick nog av livet som hon kände det. Nu ville, som hon själv beskriver det, uppgradera sin levnadsstandard.

Hon flyttade utomlands på nytt, återigen till London. Där började hon bland annat blogga om sin resa mot en ny livsstil. Några år framåt i tiden är hon bosatt i Geneve, där hennes man jobbar inom finans. Under de här åren har hon byggt upp sitt varumärke och genom sina kanaler når hon nu kvinnor över hela världen. 

“Många kan nog känna att det är skönt att hitta en influencer som pratar öppet om sakerna jag pratat om, att det finns någon som också tänker så här och att man inte är ensam om det. Jag tror att det är vad som har fått mig och min kanal på Youtube att öka så mycket.”

Jag vet att mitt budskap kan vara ganska kontroversiellt i Sverige

Följarna finns framförallt i USA, men även i Indien och Europa, och till viss del Sverige

”Det är ganska intressant, för jag vet att mitt budskap kan vara ganska kontroversiellt i Sverige, eftersom att mentaliteten är lite annorlunda där än i andra länder. Jantelagen skulle nog inte tycka om det jag pratar om.”Bland de många klippen på Youtube finns det vissa som skiljer sig från de andra och som riktar in sig på dejting – och råd att att dejta rika män. Det har flera, såväl utländska som svenska medier, skrivit om. Men enligt Bey är det långt ifrån hennes främsta fokusområden. 

Mellan 2018 och 2019 hade hon en kurs som hjälpte kvinnor att göra en klassresa och ha framgång och känna sig bekväma med societeten, berättar hon. Men sedan ett par år tillbaka lär hon enbart ut elegans, “level up”, personlig utveckling, att förfina sig själva och sin livsstil. Hon har med det sagt aldrig haft något fokus på dejting som många tidningar skriver, enligt Bey.

“From broke & awkward to a million-dollar life”

Det som skiljer gratismaterialet på Youtube mot kurserna är att de går in på djupet, menar influencern. Med sig i sitt team, för att skapa innehåll till såväl kurserna som till klippen på Youtube, har hon tio personer, som i dag utgörs av både fastanställda och frilansare. Verksamheten har hon enligt egen utsago byggt med egna medel och riskkapital har inte kommit på tal.  

I dagsläget har hon kursen “Secrets of the elite woman” samt en gratis workshop under parollen ”How I went from broke & awkward to a million-dollar life”. Snart lanserar hon en till med inriktning på mode och etikett. Kurserna, som kostar omkring 5000 kronor, består av över hundra förinspelade videos med Anna Bey, där hon föreläser om respektive ämne.

“Något som kreatörer som finns på Youtube sliter med är just att allt content inte funkar på plattformen. Det måste vara väldigt entertaining, kort och lätt att ta sig igenom. Det gör att allt material i mina kurser inte skulle funka på Youtube. Det inte får spridning, för det är helt enkelt för tungt material.”

Å andra sidan finns det positiva aspekter med plattformen, jämfört med exempelvis Instagram. Om man gör content för instagram så är det bara aktuellt i några dagar, det är så plattformen är utformad, menar hon.

“Youtube är som en evighetsmaskin. Det material jag gör i dag kommer vara aktuellt flera år framöver, vilket innebär att folk kommer titta på klippen och pengarna kommer fortsätta komma in från samma innehåll.”

“Då minskar styrkan i min röst och power of influence”

Exakt hur mycket hon omsatte under 2021 vill hon inte kommentera. Hon vill inte heller dela med sig av årsredovisning för fjolåret. Men hon berättar om siffrorna i breda penseldrag: 

“Vi omsatte sjusiffrigt i dollar.”

I och med att företaget är registrerat i Geneve har Breakit inte haft möjlighet att kontrollera att siffrorna stämmer. 

”Självklart får jag en del från Youtube men det är absolut inte på nivåerna som jag får in genom min online-produkt.”

Den höga omsättningen kommer alltså endast från kurserna och reklamintäkter från visningar Youtube, menar hon. 

Enligt Google är det generellt svårt att uppskatta intäkter baserat på visningar då annonserna säljs på auktion. Det kan därmed enligt bolagets utsago ”fluktuera en hel del”. 

“Det är inte möjligt att säga en genomsnittlig CPM, cost-per-thousand impressions”, skriver bolaget i en kommentar.

Även bolaget och influencernätverket We Are Era konstaterar att det finns stora variationer i hur mycket kreatörer kan tjäna på sina Youtube-klipp. Enligt bolaget får kreatörerna oftast mellan 10 och 40 kronor per 1000 visningar. Det är dock ett kraftigt snittspann, så det kan förekomma att innehållsskapare tjänar betydligt mer eller mindre än så. 

Viktigt att mina följare inte ska känna att det jag säger har blivit köpt på något sätt

Än så länge har Anna Bey valt att inte samarbeta med andra varumärken för marknadsföring och sponsring i hennes kanaler. Men det är något som snart kommer att inledas. 

“Vi har börjat prata med några olika märken, så absolut kommer det att komma.”

Med det sagt är Anna Bey försiktig – det får aldrig bli på ett sätt där man “bara säljer sig själv och det bara handlar om pengar.” 

“För mig som influencer är det väldigt viktigt att mina följare inte ska känna att det jag säger har blivit sponsrat eller köpt på något sätt, för då tappas förtroendet och då minskar styrkan i min röst och power of influence, minskar när man har massa sponsrade märken och producenten, man måste hitta en bra balans.”

“Jag vill kunna göra det här många år framåt och då måste man ha en hälsosam relation till sin följarskara, man kan inte bara utnyttja och rida på vågen och köra på och gå all in. Då tappar man följare till slut, för folk tröttnar.”

Lämnar inget åt slumpen

Och hon lämnar inte mycket åt slumpen i sitt entreprenörskap. I samband med att Bey spräckte miljonvallen på Youtube under hösten besökte hon Googles kontor i London, något hon även uppmärksammade sin följare om på Instagram – som Google bekräftade högre upp i den här texten.

“Som youtuber har man ofta kontaktpersoner på Google eller Youtube för att de vill supporta kanaler som investerar i sitt content och som vill växa och jag hälsade på i samband med det”, säger Bey och konstaterar att hon är väldigt fokuserad på att få kanalen att växa och investerar i sin Youtube-strategi och tar hjälp av konsulter specialiserade på plattformen.

“Man måste stay on top of strategy för att vara framgångsrik på plattformen”, säger hon och tillägger:

“Det bidrar sannolikt också till att jag växer med omkring 1000 följare per dag. Det är inte en slump eller endast för att jag gör bra content som gör att det ökar så mycket.”

En mer detaljerad inblick i strategin vill hon inte ge, men hon har sin analys klar:

”Man kan inte göra allt själv om man vill växa i sin business. Du måste hitta rätt människor att inkludera i ditt team. Och det måste vara människor som lyfter dig”, säger Anna Bey.

Läs mer