Influencersfären har snabbt vuxit till en helt egen bransch. Snart väntas influencer marketing omsätta över en miljard kronor i Sverige. Men det är inte endast människor som genom den här typen av verksamhet lyckats slå igenom bruset. Även djur tar allt mer plats i strålkastarljuset på sociala medier. Så vad kostar då ett samarbete med ett husdjur? Enligt Louisa Ernestam, grundare av petfluencerbolaget Petit Banana PR, så varierar det. Men om man jämför med människor så ligger petfluencers på en femtedel av priset. Men är det verkligen rätt att tjäna pengar på sina djur? I veckans avsnitt av Breakits podd diskuterar reportrarna Stefan Lundell och Åsa Johansson fenomenet. ”Ska vi verkligen kapitalisera på allt vi kan kapitalisera på”, ifrågasätter Åsa Johansson och frågar Stefan Lundell om han tycker att hans egen katt borde tälja guld åt familjen genom att synas på Instagram. ”Ja, det är en synergi”, konstaterar Lundell. Efter att poddavsnittet spelades in avslöjar Stefan Lundell att hans katt redan har ett eget Instagramkonto. Lyssna på hela diskussionen i hela avsnittet av Breakits podcast här.