Sök

Annonssamarbete med Scrive

Så skiftade de verksamheten på en vecka – och gjorde succé

ScriveTelenorE-signering

Tobias Lundgren

Pandemin tvingade Telenor att strukturera om verksamheten helt.
Förändringen blev snabbt omfamnad – av både kunder och säljare.
”Vi har hittat en ny kanal som uppskattas av alla”, säger Anton Kreicbergs, Retail Strategy Execution Manager på Telenor.

Telenors butikssäljare är som säljare är mest: Hungriga, motiverade och fokuserade på att skapa värde för både kunder och företaget.

Men när pandemin slog till ekade butiksgolven plötsligt tomma och Telenor ställdes inför ett scenario där de drivna säljarna inte hade några kunder att nå ut till.

Ställde snabbt om till digital lösning

Telenor hade sedan tidigare gett kunderna möjligheten att signera avtal för telefoner och abonnemang digitalt i butikerna, genom samarbetet med Scrive. Nu började bolagen tillsammans jobba på ett pilotprojekt för att kunna erbjuda kunderna samma produkter och service utan någon fysisk kontakt.

”På mindre än en vecka gick tio av våra butiker över till en distansförsäljningsmodell, där Scrive vägledde oss i att skapa ett säkert och digitalt arbetsflöde för kontraktshantering i ett nytt säljteam. Pilotprojektet höll på i tre månader innan vi dubblade antalet butiker till 20”, berättar Anton Kreicbergs.

”Kunderna uppskattar att vi tar kontakt”

Säljarna gick från att ha välkomnat kunderna i butikerna, till att ringa upp dem direkt. Under hela processen har Telenor gjort kontinuerliga undersökningar, som har visat på en stor positiv effekt.

”Våra kunder har varit väldigt positiva och uppskattar att vi tar kontakt, eftersom de fortfarande har ett behov av att få hjälp med telefoner och abonnemang. Genom analyser identifierar vi kunder som troligtvis står inför ett beslut eller har ett öppet ärende och därför sannolikt hade besökt en butik eller kontaktat oss i normala fall”, säger Anton Kreicbergs.

”Dessutom har motivationen och engagemanget hos våra säljare ökat med 18 procent i snitt. Vissa pilotbutiker har sett en ökning med hela 40 procent på vissa parametrar. Att nöjdheten skulle öka så mycket hos våra säljare var ingen självklarhet. Det finns en tabu mot telefonförsäljning, men vi ser att det ökar personalens säljerfarenhet och ger dem en extra kompetens.”

”Att jobba så nära Scrive gör oss mer flexibla”

Anton Kreicbergs lyfter ännu en gång hur viktigt samarbetet med Scrive har varit för att få det nya projektet – som nu används i samtliga Telenor-butiker – att rulla.

Vårt mål är att guida och hjälpa organisationer med deras digitala resa var de än befinner sig.

”Scrive har varit väldigt snabba på att svara när vi har satt upp nya processer och vi har kunnat testa allting live tillsammans. En viktigt och central del i projektet var att skapa säkra processer för att skydda våra kunder och våra anställda. Tack vare Scrives inbyggda autentisering med BankID kan vi verifiera att vi alltid pratar med och skickar information till rätt person. Att de jobbar så nära oss stärker samarbetet och gör oss mer flexibla, annars byggs det lätt upp ledtider i varje förändring”, säger han.

Scrive stolta över det goda resultatet

För Scrives vd Viktor Wrede representerar det gemensamma projektet med Telenor den filosofi som genomsyrar hela Scrives verksamhet: Att kundens behov ska vara i fokus vad man än tar sig för.

"Vi är oerhört stolta över att vi har kunnat hjälpa Telenor att ställa om till hybridbutiker. Detta var ett viktigt projekt under pandemin och hade en stor inverkan hos hela verksamheten och för kunderna. Scrives mål är alltid att guida och hjälpa organisationer med deras digitala resa var de än befinner sig. Oavsett om det handlar om att gå från papper till e-signering, att skapa en bättre digital kundupplevelse – eller som i Telenors fall att ställa om helt – så finns Scrive med och guidar längs vägen."

Vill du upptäcka möjligheterna med Scrive eSign? Prova gratis här!

Läs mer