Sök

Motvind för Purefun i premiärrapporten – “Siktar högre nu”

Purefun
Grundarna Michael och Catharina Ahlén. Foto: Press/iStock/Montage

Grundarna Michael och Catharina Ahlén. Foto: Press/iStock/Montage

Martin Hävner

Martin Hävner

Reporter

E-handels- och sexleksaksbolaget Purefun släppte på fredagsmorgonen sin första rapport som noterat bolag.

Tillväxten och vinsten hämmades av de globala logistikstörningarna.

Purefun, som noterades på First North i mitten av februari, är mest känt för sexleksakssajten Vuxen.se. Men i gruppen ingår flera andra butiker, och på senare tid har de blivit ännu fler. Sedan listning har bolaget genomfört fyra mindre förvärv, däribland Kalaslagret.se.

Men den första rapporten som börsnoterat bolag sträcker sig fram till januari, och då ingick bara Vuxen.se och hundtillberhörssajten Doggie. 

Bolagets vd Michael Ahlén antyder att han inte är riktigt, riktigt nöjd med utfallet hittills under räkenskapsåret. 

“Tillväxten årets första nio månader var 10,3 procent trots att vi mötte utmaningar inom varuförsörjning och tuffa tillväxttal från föregående period, vi är nöjda med utfallet även om vi siktar högre nu när vi återigen har full fokus på tillväxt efter noteringen är avklarad”, skriver han. 

Faktum är att tillväxttakten mattades något under det tredje kvartalet, november till januari. Då uppgick ökningen till 7 procent. 

“Försäljningen i december påverkades negativt då flera containerleveranser var kraftigt försenade och ankom först efter julhandeln”, skriver bolaget om omsättningen under det senaste kvartalet. 

Rörelseresultat uppgick till 1,2 miljoner kronor i det tredje kvartalet, ned från 4,1 miljoner kronor motsvarande period föregående år. 

Bolaget hänvisar här till stigande marknadsföringskostnader. 

“Kostnaden för köpt trafik ökade under hösten på grund av högre klickpriser, i december påbörjades ett större arbete med att få upp lönsamheten”, skriver Purefun.

I vd-ordet tar Michael Ahlén även upp den ryska invasionen i Ukraina och eventuella konsekvenser för bolaget. Hittills har Purefun inte sett “någon större” påverkan på försäljningen.

“Historiskt har kategorin sexuell hälsa som idag står för majoriteten av omsättningen inte påverkats negativt i dåliga tider”, skriver e-handelsbolagets vd.

Läs mer