Sök

The Gang bygger snabbväxare på Roblox – samarbetar med Vans och Gucci: “Hinner knappt bygga egna spel”

The Gang Swedenspelbranschen

Marcus Holmström, vd och medgrundare av The Gang. Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Svenska The Gang räknar med att trefaldiga intäkterna under 2022 och grundaren Marcus Holmström berättar att de knappt hinner med alla förfrågningar.

Nu kikar de på metaverse och NFT:er som nästa steg.

Svenska The Gang har fram till nyligen smugit lite under radarn i den svenska spelbranschen. Kanske för att spelutvecklingen hittills har varit fokuserad helt mot spelet/metaverset Roblox – som ofta får stå ensamt i rampljuset när framgångsrubrikerna haglar. Men Roblox framgångar har liksom många sociala plattformar byggts på innehåll som skapats av andra – ofta privatpersoner.

I fallet Roblox kan företag och användare skapa både världar, spel och prylar som kan köpas och användas av andra spelare. Här kommer The Gang in i bilden – enligt egen utsago är de nu världens största utvecklare på plattformen som arbetar med andras varumärken (men det finns de som tjänar mer pengar på sina spel).

Och tillväxten har gått snabbt. Under 2021 omsatte bolaget 22 miljoner kronor med en vinst på 13,7 miljoner kronor. Omsättningen under 2020 låg jämförelsevis på 5 miljoner kronor. 

Samtidigt har bolaget vuxit från 10 till 60 anställda från början av 2021 till idag.

“Om vi tittar på första halvan förra året så hade vi inte alls så många anställda. Det är senare delen av 2021 och i år som vi rampar upp ordentligt. Det är så högt tryck med nya kunder och uppdrag att vi knappt hinner bygga nya spel”, berättar bolagets medgrundare och vd Marcus Holmström.

Tittar på krypto och NFT

Företagets affärsidé går dels ut på att utveckla sina egna spel till Roblox, vilket är den del som har chans att generera störst intäkter om spelen blir riktigt populära, dels på att samarbeta med varumärken som vill ha världar, spel eller prylar som kan visas upp i Roblox. 

“Vi gjorde en upplevelse för Vans, det är den upplevelse som blivit mest uppmärksammad av samtliga i världen och skrevs om av allt från Bloomberg till USA Today”, säger Marcus Holmström och berättar att de även haft samarbeten med bland annat McLaren och Gucci.

I år räknar The Gang med att fortsätta växa kraftigt. Prognosen är att trefaldiga omsättningen, omkring 60-70 miljoner kronor alltså, med bibehållen vinstmarginal. Antalet anställda mot slutet av året väntas ligga mellan 120 och 150 anställda. Något nytt kontor ser de däremot inte ut att behöva, alla anställda arbetar 100 procent remote och bolaget har bara ett “showroom” där de kan träffa kunder.

Bolaget vill också bryta in på nya plattformar. Marcus Holmström säger att de inte har några färdiga satsningar, men att de kollar på plattformar som blockchain-baserade metaversen Decentraland och Sandbox liksom Metas (Facebooks) Horizon Worlds.

“Vi tittar på allting kring krypto och NFT:er, men vi ser det inte som en holy grail. Däremot är det nära besläktat med vad vi arbetar med idag och vi har kunskaper inom det, vilket gör det förnuftigt att titta på.”

De framtida satsningarna kommer också att avgöra hur bolaget väljer att gå vidare. Än så länge har The Gang växt för egen maskin utan investerare.

“Vi är stolta över att ha byggt ett bolag utan externt kapital, det är 100 procent organisk tillväxt med bibehållen vinstmarginal.”

Har ni planer på att ta in kapital nu?

“Eventuellt ska vi göra det i år, det är inget vi har sagt ja eller nej till. Det går bra just nu, men beror på hur vi rampar upp verksamheten i år och om vi vill satsa hårdare på andra plattformar. Då kan det finnas anledning att ta in pengar, men i nuläget går vi fint.”

Läs mer