Sök

Speqta säljer Vinklubben – för 120 miljoner: “Fantastisk utveckling”

SpeqtaViva Wine Groupehandel

Henrik Persson Ekdahl och Fredrik Lindroos. Foto: Pressbilder

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Säljer vinsajten.

Spotlight-noterade affiliatebolaget Speqta, där Henrik Persson Ekdahls Optimizer Invest är storägare, säljer sajten Vinklubben, till Viva Wine Group. Det meddelar bolaget i ett pressmeddelande på torsdagsmorgonen. 

”Vinklubben har haft en fantastisk utveckling och har etablerat sig som den ledande aktören för prestationsbaserad vinmarknadsföring i Sverige”, säger Fredrik Lindroos, vd på Speqta.

“Genom Viva Wine Group och deras entreprenörsbolag och partners får Vinklubben en stark bas och nytt hem för fortsatt lönsam tillväxt.”

Betalningen sker kontant när tillträdet sker. Vingruppen växte förra året med 20 procent och omsatte 22,5 miljoner. Resultatet landade på 12,4 exklusive management fees, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Viva Wine Group noterades på First North i december och är en ledande vinimportör i Norden och har enligt pressmeddelandet också en stark ställning på den europeiska marknaden. Börsvärdet ligger på hela 4,6 miljarder.

“Vinklubben är en av de ledande aktörerna i vår bransch när det gäller marknadsföring av vin och deras entreprenörsdrivna anda passar väldigt bra med Viva Wine Group”, säger bolagets vd Emil Sallnäs.

I bolaget som affären avser, My taste food & beverage, ingår även Mytaste och Matklubben.

2020 omsatte Speqta 226 miljoner och gjorde en vinst på 30 miljoner.

Läs mer