Den svenske e-handelns omsättning minskade med 17 procent i februari från motsvarande månad 2021. Tar man med svenska konsumenters köp från utländska e-handelsaktörer ligger tappet på 20 procent. “Avvecklingen av pandemirestriktionerna i februari är sannolikt den främsta orsaken til minskningen i andelen e-handelskonsumenter. Det var väntat att fler än på länge skulle handla i fysiska butiker”, säger Johan Davidson som chefsekonom på organisationen Svensk Handel. Andelen av konsumenterna som e-handlat minskade till 64 procent i februari, ner från 67 procent i januari. Men den stora nedgångsfaktorn var att det genomsnittliga köpbeloppet var hela 15 procent lägre i februari i år jämfört med samma månad förra året. “Omsättningen inom e-handeln ligger fortsatt på klart högre nivåer än före pandemin tack vare fler som handlar, men man kan konstatera att högtrycket inom e-handeln för närvarande mattas av”, säger Johan Davidson. Bland de börsnoterade e-handlarna har bland annat Footway varnat för sämre tider. Vill du veta mer om e-handelns utmaningar – men också vilka svenska e-handlare som är högst värderade och varför? Vi har precis släppt vår e-handelsrapport där vi grävt fram unika värderingar, nya siffror och analyser (bolag för bolag!).