Sök

Xlash växer kraftigt – tvingas lansera ny sajt för att hänga med

Beauty GenerationXlashe-handel

Elin Carlander och Svante Gabrán. Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

För fyra år sedan omsatte Xlash 3 miljoner kronor. Nu omsätter bolaget 170 miljoner – och räknar med att fortsätta växa.

Det svenska skönhetsvarumärket Xlash fortsätter sin snabba tillväxtresa. På bara fyra år har bolaget etablerat sig på marknaden för skönhetsprodukter och under 2021 omsatte bolaget 170 miljoner kronor, avslöjar bolaget nu. En ordentlig ökning från de 106,6 miljoner kronor som Xlash omsatte under 2020. Något resultat för fjolåret framgår inte, men under 2020 låg vinsten på 16,4 miljoner kronor. 

Tillväxten har däremot kommit med nya utmaningar. Majoriteten av försäljningen har skett via bolagets egna sajt, som har varit byggt för en mindre verksamhet. För att kunna fortsätta växa har bolaget därför lanserat en nya sajt tillsammans med e-handelsplattformen Centra.

“Vi har mot alla odds lyckats växa från 0-170 miljoner kronor i omsättning på en e-handel som egentligen är byggd för en mindre verksamhet. Men i takt med våra framgångar har det ställts helt nya krav på både utseende och teknik. Framförallt blir det otroligt komplext och tidskrävande att sälja internationellt utan ordentligt stöd för att hantera lokala valutor, skatter och lager”, säger Elin Carlander operativ chef på Xlash Cosmetics i ett pressmeddelande.

Antalet anställda i bolaget har ökat från 10 till 35 under 2021. 

“Vår resa har bara börjat och vi ser otroligt mycket fram emot att ta bolaget till nya höjder internationellt, med första anhalt i Norden, Holland och Belgien”, säger Elin Carlander.

Under det kommande året ska Xlash bland annat satsa på att kliva utanför Sverige och sälja mot hela Norden. Även Nederländerna och Belgien finns med i expansionsplanerna.

Xlash grundades 2018 och ägs bland annat av Svante Gabrán och Daniel Korhonen.

LÄS MER: Männen bygger miljardbolag på feminism – kvinnor kammar hem noll

Läs mer