Det är mode- och skönhetssajten Chic som på lördagsmorgonen avslöjar samarbetet. Kenza Zouiten, som driver en av Sveriges populäraste bloggar, uppgav igår att hon skulle lägga ner sitt klädmärke Ivyrevel men nu tycks det istället handla om en rejäl internationell satsning.
Enligt Bolagsverket satte H&M redan i september in tre representanter i styrelsen för bolaget. Det handlar om H&M:s produktionschef Karl Gunnar Fagerlin, Madeleine Persson (ansvarar för nya affärer på H&M och medlem i H&M koncernledning) samt Björn Magnusson.
Särskilt Björn Magnussons namn är intressant i detta sammanhang. Han hade knappast hamnat i Ivyrevels styrelse om inte klädjätten också gjort en investering i bolaget. Breakit har tidigare avslöjat att det är Björn Magnusson som är ansvarig för H&M:s riskkapitalverksamhet som ska investera i unga techbolag med verksamheter som angränsar till klädförsäljning, som marknadsföring eller logistik. En av de första investeringar som H&M gjort inom detta segment är i rabattbolaget Wrapp.
En nyemission gjordes också i Kenza Zouitens klädbolag efter sommaren men det är oklart vem eller vilka som då kom in som delägare.
Chic citerar också en artikel på sajten Womens Wear Daily som publicerades för några dagar sedan. Där framgår att Ivyrevel fått in H&M som investerare och att märket ska relanseras globalt den 7 april. I artikeln säger en av Ivyrevels delägare, Aleks Subosic, att:
”Vi är fortfarande ett självständigt märke. I slutändan gör vi våra egna val. H&M hjälpte oss med sin produktionsapparat och vi använde leverantörer från H&M Group. Alla de kreativa processerna är i Stockholm”.
Enligt Chic har dock artikeln nu tagits bort från Womens Wear Dailys sajt.