Onlinekonsumtionen i USA steg med 13,8 procent till 138 miljarder dollar under de första två månaderna av 2022, jämfört med året innan. Det enligt Adobe Digital Economy Index. Det noterades en stor procentuell tillväxt inom BNPL (buy now, pay later). Upplägget där konsumenten kan sprida ut betalningen över en längre period räntefritt ökade med 53 procent. Det är också den metoden som svenska Klarna har blivit kända för. Prishöjningar stod för 3,8 miljarder dollar av ökningen vilket motsvarar 2,8 procent av konsumtionen på nätet. Adobe förväntar sig att konsumenterna betalar 27 miljarder dollar mer online för samma mängd varor under 2022 till följd av inflationen. Prisökningarna stod för 22 miljarder dollar av tillväxten 2021 och 4,7 miljarder dollar under 2020. Om du har orkat ändå hit kan vi garantera att det här också är något som du är intresserad av: 15 heta startups inom betalningar – intäkter, kundlista och deras plan för att vinna