”Vi har haft en riktigt kul resa de senaste fyra åren och fick en boost under pandemin när många var hemma och renoverade sina bostäder”, säger Björn Fant, grundare av Hemmy. Björn Fant är inte ny när det kommer till e-handel. Med erfarenheten från Tretti.se i ryggen bildade han 2018 Hemmy.se tillsammans med Paul Fischbein, Johan Forslund och Stefan Hörlén. Bolaget – som nyligen blev en del av BHG Group – har sedan dess vuxit i stadig takt och omsatte över 100 miljoner kronor i fjol. ”DÅ HADE SAMMA DAG-LEVERANS VARIT OMÖJLIGT” Att inte förlita sig på externa leverantörer – och i stället skaffa ett eget lager – är en nyckel i framgången. ”Här har vi i princip kopierat det som fungerade på Tretti och hos många andra stora e-handlare. Vi köper in stora mängder av våra bästsäljande varor och har sedan ett maskineri som pushar ut dem. På så sätt kan vi leverera snabbt och ha stenkoll på leveranstider och vart sakerna befinner sig någonstans.” SKRÄDDARSY EN BETALLÖSNING: Så kan Svea Bank hjälpa er! Motsatsen, att låta leverantörerna skicka varor direkt till kunden, hade krävt att Hemmy haft koll på alla leveranser och konsoliderat dem om kunden beställt varor från olika leverantörer. En mer komplex affär, som kräver större bemanning. ”Om vi istället hade jobbat med exempelvis dropshipping skulle det ha varit ett helt annat bolag, med ett kundlöfte som inte är jämförbart. Vi hade behövt ha många fler kundservicerutiner ifall varor hade tappats bort eller försenats. Nu har vi alltid örnkoll på leveranstider och vart produkten finns för tillfället. Vårt löfte om leverans av vitvaror samma dag hade varit snudd på omöjligt att hålla. När det uppstår ett akut behov för kunden ger den här lösningen oss en stor konkurrensfördel”. ”BETALSYSTEMET VIKTIG NYCKEL I HELHETEN” Lagerlösningen är en viktig del i hur Hemmy har lyckats hålla nere personalstyrkan i bolaget. En annan är samarbetet med Svea, där de genom ett backofficesystem får hjälp med allt från kundens ekonomi till återbetalning och kompensation vid returer. ”Vi har använt oss av Svea ända sedan starten. Det är inte bara en betallösning utan ett viktigt verktyg även efter affären, för att kunna hålla en hög kundservicegrad.” ”Alla processer som våra medarbetare gör 100 gånger per dag måste gå att genomföra med ett fåtal klick, annars blir både bolaget och kunderna lidande. Vårt yttersta mål är att e-handeln ska gå så smidigt som möjligt för kunderna och där är både vår lagerhållning och vårt betalsystem viktiga nycklar i helheten.” SÅ KAN SVEA BANK HJÄLPA ER: Läs mer om betallösningarna här! 3 FÖRDELAR MED EGET LAGER: - Bättre priser på stora poster av varor Genom att förhandla till er bulkpriser på bästsäljande varor som ni sedan kan lagerhålla lokalt kan ni alltid erbjuda kunderna de allra bästa priserna. Det får er att sticka ut på prisjämförelsesajter som Pricerunner och Prisjakt och lockar ännu fler kunder. - Mindre risk för fel Färre inblandade parter innebär smidigare hantering av varan från beställningen och fram tills att den landar hos kund. - Enklare returer Om kunden beställt fel vara behöver inte returen synkas med flera olika leverantörer som alla har olika trackingnummer. På så sätt kan kunden snabbare få rätt vara, eller en återbetalning, i handen.