Sök ikon

Klädappen Plick går på offensiven med mediekapitalist i ryggen

Artikel bild
Plick-teamet, från vänster: Jimmy Heibert, Anna Dormer Volgsten, Medhane Asefaw och Axel Danielsson

Behöver världen ännu en klädapp? Det tror teamet bakom Plick som nu har cirka 20.000 aktiva användare.

Olle Aronsson

Olle Aronsson

olle@breakit.se

Medgrundare

Ett bra sätt att hitta nyheter om startups är att kolla vilka av dem som annonserar i Stockholms tunnelbana. Det brukar betyda att riskkapitalbolaget Aggregate Media, som byter annonsutrymme mot aktier i techbolag, har investerat.

Så är fallet med second hand-appen Plick som nu går ut i en annonseringsoffensiv. Appen låter användarna ladda upp bilder på kläder de vill sälja - lite som på Tradera eller Blocket Mode. På senare tid har också aktörer som Shpock och Sellpy gett sig in i segmentet.

Och nu expanderar alltså även Plick på marknaden för second hand-kläder i mobilen.

"Det här är första gången vi går ut och pushar appen på allvar", säger Plicks vd Jimmy Heibert.

Appen har varit live i ett par år. Under den tiden har teamet arbetat med att, i lågt tempo, slipa på alla detaljer.

"Vi har byggt den väldigt långsamt. Vi tyckte att det här segmentet var trångt redan när vi drog i gång. Vi såg då att många konkurrenter tog in kapital och gick ut i medierna och blåste upp sig. Sedan gick det inget vidare för de flesta av dem. De brände sitt kapital och fick lägga ner. Vi har byggt det mer noga. I början tog vi bort 145 av de 150 annonser som lades upp, för att säkra kvaliteten på innehållet", säger Jimmy Heibert.

Han säger att Plick idag har över aktiva 20.000 användare per kvartal, och att tjänsten varje dag har cirka 2.000 användare som är inne i appen.

Bolaget finansieras dels av konsultbolaget Swace Digital som är storägare i Plick och som står för all teknikutveckling.

I januari 2015 tog bolaget in 2,3 miljoner i riskkapital via crowdfundingsajten Fundedbyme. Största investerare i den rundan var Aggregate Media som gick in med cirka 1,3 miljoner kronor i Plick i en affär där bolaget bytte medieutrymme mot aktier som en del av crowdfundingen.

Det är det medieutrymmet som bolaget nu har börjat utnyttja för nå fler användare.

"Vi märker att folk kommer tillbaka till tjänsten, eftersom de ser att det verkligen finns bra annonser i den. Det är ingen slump utan bygger på att vi har vårdat våra användarrelationer väldigt noga", säger Jimmy Heibert.

Har det inte blivit ännu mer trångt på marknaden på sistone?
"Visst finns det många andra aktörer. Vi säger inte att vi är unika, utan vi menar att vi bygger en tjänst med hög kvalitet, som användarna kommer att stanna hos även om det kommer andra spelare som vill sno våra användare".

Plick har i dagsläget väldigt små intäkter, och användarna får använda tjänsten gratis. Planen är att i framtiden tjäna pengar genom att ta ut en avgift om 10 procent av transaktionen när en kund använder Plicks inbyggda betaltjänst för att sälja ett plagg.

Än så länge låter bolaget dock användarna göra upp om betalningen utanför appen.

Jimmy Heibert säger att Plick siktar på att ta in en ny riskkapitalrunda på mellan 6 miljoner och 8 miljoner kronor till sommaren.

Läs mer