Sök

Lykos oväntade uppköp – förvärvar reklambyrån Honesty

Lyko

Rickard Lyko.

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

E-handelsbolaget Lyko, som säljer skönhetsprodukter, har ingått avtal om att förvärva reklambyrån Honesty.

Formellt förvärvar produktionsdelen av sin tidigare reklambyrå. Fokus ligger nu på att skapa Lyko Studio och växa verksamheten till att bli en inhousebyrå.

Studion kommer att innebära att man höjer sig inom ljud och bild.

"Vi behöver skapa mer och bättre innehåll i snabb takt för de över 1000 varumärken vi säljer och för våra egna varumärken som Make Up Store, Pusher, Watercloud, Grazette med flera. Vi har en stark och växande inhouse idag och med det här förvärvet lyfter vi det till en ny nivå. Honesty för med sig ett tillskott av kompetens och kreativitet men även magiska lokaler på Södermalm som nu blir basen för vår nya inhouse”, säger Kalle Eliason, CMO på Lyko.

Lyko förvärvar inkråmet från grundarna Walter Naeslund och Julia Anjou.

Den resan vi gjort med Lyko har blivit en milstolpe både för Honesty och för min egen karriär. Den här affären blir ett nytt steg på den resan. Under våren ska vi hjälpa Anna Edin och hennes team att bygga LYKO Studio till en unik inhousebyrå i rekordfart”, säger Walter Naeslund, grundare och vd för Honesty.

All personal kommer erbjudas anställning hos Lyko. Grundarna Walter Naeslund och Julia Anjou kommer under tre månader att säkerställa onboarding. Tillträde sker per den första april.

Honesty omsatte enligt Allabolag under 2020 10,4 miljoner kronor och redovisade ett resultat före skatt på 2,4 miljoner kronor.

Läs mer