Sök

Tvåsiffrig tillväxt för Clas Ohlsons e-handel – kostnaderna ökar

Clas Ohlsone-handelBörs

Kristofer Tonström, vd på Clas Ohlson. Foto: Press

Martin Hävner

Martin Hävner

Reporter

Clas Ohlsons e-handel växte tvåsiffrigt under det senaste kvartalet.

Men det finns rejäla utmaningar att parera under den kommande tiden.

Prylkedjans e-handel växte med 14 procent till 329 miljoner kronor under bolagets tredje kvartal, november till januari. E-handeln står därmed för cirka 12 procent av de totala intäkterna om drygt 2,8 miljarder. 

“Med ett relevant kunderbjudande och snabba och flexibla leveranser från vår distributionscentral och via vårt butiksnät ökade vi försäljningen online med 14 procent under kvartalet. Konverteringsgraden i vår e-handel fortsatte att öka, med en särskilt god utveckling i Norge och Finland”, skriver Kristofer Tonström som varit vd på bolaget i nästan exakt ett år. 

Clas Ohlson berättar även om försäljningsutvecklingen i februari, en månad som inte ingår i kvartalssiffrorna ovan. Noterbart är att onlineaffären minskade med 9 procent under månaden, men då ska man komma ihåg att e-handeln i februari i fjol påverkades positivt av att stora delar av det norska butiksnätet var stängt på grund av restriktioner.

Höga frakt- och inköpkostnader

Siffrorna i rapporten var annars i stort sett som väntat. Rörelseresultatet på 378 miljoner kronor var snäppet svagare än vad analytikerna hade väntat sig enligt börsinformationsbolaget Infront, men samtidigt 20 miljoner kronor högre än motsvarande period föregående år. 

Kristofer Tonström konstaterar i sitt vd-ord samtidigt att fraktkostnaderna ligger kvar på en hög nivå samtidigt inköpskostnaderna fortsätter att öka, ett vittnesmål som vi troligen kommer att höra från många e-handlare under 2022. 

“Vi jobbar på olika sätt för att parera för kostnadsökningarna. Bland annat kan vi med en stor andel egna varumärken välja var vi vill vara prisledande och var vi vill ta ut en något högre marginal”, skriver Clas Ohlsons vd och fortsätter:

“Vi ser en fortsatt positiv trend i vår totala produkttillgänglighet även om det precis som tidigare under pandemin finns brister i vissa produktkategorier och där kriget i Ukraina kan medföra ytterligare osäkerhet i leveranskedjorna”.

Läs mer