För några dagar sedan kom beskedet att Ryssland inför en ny lag, som i media har kommit att kallats “fake news”-lagen. Den förbjuder nämligen publicering av – vad som enligt Kreml – är falsk information om kriget i Ukraina. Det handlar om höga böter och fängelsestraff för den som sprider ”fake news” om exempelvis Rysslands militära styrkor. Det har fått bland annat fått flera journalister att lämna landet, däribland korrespondenter från SVT och Bloomberg. Även videoappen Tiktok, som ägs av den kinesiska teknikjätten Bytedance, har agerat. Det är inte längre möjligt för Tiktoks användare i Ryssland att varken publicera innehåll eller sända live på plattformen. Tech-giganten Spotify, som nyligen meddelat att bolaget vidtagit flera åtgärder till följd av krisen och bland annat stängt kontoret i Ryssland på obestämd tid, ger däremot inga raka besked om bolaget än så länge agerat på den nya lagen. Enligt en kommentar från talesperson på Spotify undersöker de vilka ytterligare steg de kan ta – och kommer att göra det som är bäst för såväl anställda som lyssnare. Hur påverkar den nya lagen Spotifys verksamhet i Ryssland? ”Situationen förändras snabbt och vi fortsätter att följa den noggrant. Vår gratistjänst är fortsatt tillgänglig. I övrigt gäller det som vi har kommunicerat tidigare: Vi har stängt vår kontor i Ryssland på obestämd tid. Vi har begränsat möjligheten att hitta till podcasts som ägs och drivs av medier knutna till den ryska staten”, skriver talespersonen i ett mejl till Breakit. Men hur agerar ni sedan lagen kom – sett till de många poddarna och musiken som plattformen har? “Vi undersöker som sagt vilka ytterligare steg vi kan ta och kommer att göra det som är bäst för våra anställda och våra lyssnare”. Talespersonen tillägger att bolaget under förra veckan tog ”ytterligare ett steg” då Spotify tog bort allt innehåll från RT och Sputnik från Spotify i EU och andra marknader. ”Vi har lanserat en global guide på Spotify för att förse våra användare världen över med pålitliga nyheter om kriget i Ukraina. Tillsammans med våra medarbetare har vi också skänkt mer än tre miljoner kronor till humanitära insatser. Vi undersöker nu vilka ytterligare steg vi kan ta och kommer att göra det som är bäst för våra anställda och våra lyssnare”, skriver talespersonen vidare. Talespersonen konstaterar att bolaget anser att det är av högsta vikt att det försöker hålla tjänsten "tillgänglig i Ryssland för att tillåta ett globalt flöde av information." Efter att den nya lagen infördes har Twitter blockerats i Ryssland. Även Facebook har blockerats i landet.