I spåret av den ryska invasionen av Ukraina och det pågående kriget har svenskarna rusat efter förnödenheter och material som kan behövas för att klara av en kris. Förberedelserna brukar kallas för prepping och e-handlare i nischen har sett efterfrågan öka dramatiskt sedan invasionens start under torsdagen förra veckan. Det skriver DI. Peter Ekelund är en av grundarna bakom bolaget XMOMS Företagsprofilering som driver Beredskapsfabriken. Försäljningen består av saker för både friluftsliv och för hemberedskap, som exempelvis vevradioapparater, vattendunkar, vattenreningstabletter och olika värmekällor. ”Försäljningen gick helt bananas i torsdags, det är hundra procent på grund av Ukrainakrisen”, säger han till tidningen. Totalt ökade försäljningen med 20 gånger det normala under torsdagen förra veckan för att sedan öka ytterligare under helgen. Även e-handlaren The General Prepper såg trycket öka efter att invasionen var ett faktum. ”Vi ser en kraftig ökning i efterfrågan, det är svårt att tillfredsställa allas behov”, säger Tomas Lindahl, grundare av The General Prepper till DI. Båda butikerna ska har haft svårt att beställa in nya produkter till lager. Under 2021 omsatte Beredskapsfabriken 8,5 miljoner kronor, samtidigt som The General Prepper omsatte 11,6 miljoner.