Sök

G-Loots omsättning nära noll – då tror vd:n på vändning

G-lootGaming

G-loots vd Johan Persson. Foto: Istockphoto.com / Press

Martin Hävner

Martin Hävner

Reporter

Gamingbolaget G-Loots omsättning fortsätter att smälta ihop och närmar sig nollstrecket.

Men bolagets vd Johan Persson tror vändningen närmar sig.

G-Loot, som tagit fram plattformar för utmaningar och tävlingar inom gaming, tog hösten 2020 in en halv miljard i kapital. Strax därefter började bolaget skruva om affärsmodellen, vd och grundaren Patrick Nybladh lämnade sin post och omsättningen minskade kvartal för kvartal. 

Under fjärde kvartalet 2021 fortsatte kräftgången, enligt en färsk delårsrapport. Omsättningen under perioden oktober till december uppgick till knappt 0,2 miljoner kronor (165.000 kronor för att vara exakt), ner från 3,2 miljoner kronor motsvarande period 2020. 

Ett annat mått på hur snabbt omsättningen har sjunkit är att G-Loot för det tredje kvartalet 2021 redovisade en försäljning om 2,7 miljoner, vilket i sin tur var en nedgång från drygt 16 miljoner kronor motsvarande period föregående år.  

G-Loots nuvarande vd, och tidigare ordförande, Johan Persson skriver i den nya rapporten att bolaget i början av det fjärde kvartalet stängde ned en av sina produkter, “Pay-to-enter single round challenges”, på många marknader. 

“Även om vi visste att detta skulle påverka våra intäkter negativt, var det rätt sak att göra. Vårt fokus måste ligga på nya upplevelser, och vi har aldrig lyckats göra dessa tävlingar lönsamma”, skriver Johan Persson och fortsätter: 

“Jag är säker på att detta kvartal utgör bottenpunkten för G-Loot, både vad gäller användarantal och intäkter, och vi väntar oss kvartalsmässig, sekventiell tillväxt framgent”. 

Blickar framåt

G-Loot slog i slutet av 2021 ihop bolagets två plattformar till en. Johan Persson skriver att den nya plattformen har tagits emot väl av både spelare och branschpartners. Han skriver även att bolaget nu ser mer optimistiskt på att kunna nå positiva nyckeltal per spelare, eller det man brukar kalla “unit economics”. 

“Planen för den första halvan av 2022 är att fortsätta att bygga på vår nyligen lanserade produkt, för att ytterligare förbättra engagemanget och hur mycket användarna spenderar. I slutet av det andra kvartalet förväntar vi oss att ha nått en punkt från vilken vi verkligen kan börja accelerera vår tillväxt”, skriver han. 

Bolagets rörelseresultat landade på nästan minus 32 miljoner för det fjärde kvartalet, vilket var en tydlig förbättring från minus 71 miljoner kronor motsvarande period 2020.

Helårsförlusten för 2021 slutade på cirka 160 miljoner, enligt Breakits beräkningar. Det negativa kassaflödet var något mildare eftersom bolaget sålt vissa tillgångar och G-Loot har fortfarande 227 miljoner kronor kvar i kassan efter den stora emissionen hösten 2020. 

Största ägare i G-Loot är Swedbanks Robur Fonder som tog en stor del av jätteemissionen hösten 2020 och som sammantaget kontrollerar nästan 9 procent av aktierna, uppdelat på tre olika fonder. 

Norron fonder är näst största ägare med nästan 7 procent av aktierna, enligt ägardatatjänsten Holdings. 

Grundaren och den tidigare vd:n Patrik Nybladh ligger på femte plats med omkring 4,9 procent av aktierna. 

Breakit har tidigare rapporterat att värdet på aktien rasat i den så kallade gråhandeln (handel utanför officiell marknadsplats), i takt med den fallande omsättningen. 

LÄS MER: En ofattbar soppa – G-Loot är på väg att bli Sveriges eget Wework

Läs mer