E-handelsbolaget BHG:s verksamhet inom vitvaror och hushållsprodukter, Vitvaruexperten.com, har förvärvat drygt 51 procent av Hemmy med en option om att förvärva upp till 100 procent. En av Hemmys ägare är e-handelsprofilen Paul Fischbein. Paul Fischbein har jobbat med e-handel på ett eller annat sätt i snart 20 år. Hans e-handelskarriär började med att han grundade vitvarusajten Tretti 2003. När bolaget sedan köptes upp av e-handelskoncernen Qliro 2011 fortsatte Fischbein som koncernchef för hela gruppen. 2016 slutade han som vd för Qliro och två år senare var han med och drog igång Hemmy som blev en konkurrent till hans gamla bolag Tretti.se. OMSATTE ÖVER 100 MILJONER 2021 Och nu köper alltså börsnoterade BHG verksamheten genom sitt dotterbolag. Någon köpeskilling kommuniceras inte men Hemmy omsatte ifjol 103 miljoner kronor vilket bör innebära att det handlar om en affär på mellan 50 och 100 miljoner kronor. Hemmy har de senaste åren gjort en förlust på någon miljon kronor på årsbasis. Genom förvärvet breddas BHG:s erbjudande, såväl på Vitvaruexperten.com, som på koncernens övriga relevanta plattformar. Förvärvet möjliggör också ytterligare skalfördelar inom inköp, logistik och marknadsstrategier. ”Tilläggsförvärvet av Hemmy utgör ytterligare ett tillskott till BHG inom viktiga produktkategorier och produkterna passar utmärkt in i ett antal av våra DIY-plattformar. Vi är imponerade av vad teamet bakom Hemmy hittills åstadkommit och ser mycket fram emot att skapa skalfördelar för verksamheten i flera dimensioner”, kommenterar Adam Schatz, vd för BHG. STORA AMBITIONER ATT VÄXA Mattias Brost, vd för Vitvaruexperten och ansvarig för den sammanslagna verksamhet som skapas genom förvärvet säger i en kommentar: ”Vi har stora tillväxtambitioner och ser förvärvet som en perfekt match med Vitvaruexpertens produktutbud och expansion på alla våra marknader och på övriga BHG-plattformar. I samarbete med Hemmys fantastiska medarbetare kommer vi kunna ta stora kliv framåt tillsammans”.