Dramatiken kring Truecallers kvartalsrapport var kraftigt beskuren efter bolaget redan i januari släppt en positiv vinstvarning och då offentliggjort de mest centrala siffrorna för perioden. Det slutgiltiga utfallet för bolaget, vars app kan blockera oönskade samtal, visade att rörelseresultatet före av- och nedskrivningar och exklusive engångskostnader (“justerad ebitda”) uppgick till 196 miljoner kronor, och det var faktiskt än något starkare än vad bolaget ställde i utsikt i samband med det positiva förhandsbesket i januari. Truecaller kan därmed summera 2021 med en tillväxt på 130 procent. Omsättningen uppgick till drygt 1,1 miljarder kronor, och bruttomarginalen ökade från 66 till 76 procent. “Baserat på vår starka tillväxt skapar den operativa hävstången i vår affär utrymme för fortsatt ökande investeringar i användarförvärv samt varumärkesbyggande aktiviteter, med en bibehållet hög ebitda-marginal. Med ett starkt år i ryggen ser vi nu, med stor optimism, fram emot det år som ligger framför oss”, skriver grundaren och vd:n Alan Mamedi i rapporten. SIKTAR ÄVEN PÅ APPLE Över 70 procent av Truecallers användare finns i Indien och ungefär lika stor andel av intäkterna kommer från det landet. Rapporten visar att tillväxttakten i Indien är fortsatt lika hög, eller högre, än i många kringliggande länder där bolaget har en klart mindre bas att växa från. “Exempelvis i Indien finns idag omkring 450 miljoner smartphone-användare varav mer än 220 miljoner använder Truecaller. Antalet smartphone-användare i landet förväntas öka till 700 miljoner inom tre till fyra år vilket tydliggör potentialen för Truecaller”, skriver Alan Mamedi om Indien i rapporten. I Indien dominerar Android-baserade telefoner totalt. Men bolaget har gjort, och gör, försök att även bryta sig in på marknaden där Apple dominerar. “Även på utvecklade marknader som exempelvis USA är problemen med spam och bedrägerier omfattande och ökande. Att utveckla användarupplevelsen och funktionaliteten för Iphone-användare är en viktig strategisk prioritet för Truecaller då Iphone är en ledande plattform i flera av dessa marknader. Under kvartalet har vi lanserat en helt ny design av Truecaller för Iphone som ett första steg vår största investering i Iphone- plattformen för att skapa den bästa användarupplevelsen”, skriver Truecallers vd. Truecaller noterades i höstas och inför börsinträdet låg priset på 52 kronor. Och det har gått bra, även om aktien drogs med i techfrossan under början av 2022. Igår tisdag stängde aktien på nästan 69 kronor. Under en kort period i december handlades den över 140 kronor.