Få kan ha missat att den svenska streamingplattformen satsat stenhårt på poddar de senaste åren. Det uppmärksammade köpet av Joe Rogans jättepodd och kontroverserna runt det har rört upp mycket känslor men strategin går vidare. Nu köper Spotify två nya poddbolag. Det handlar om Chartable och Podsights som jobbar med marknadsföring och annonser. Det skriver bolaget i ett pressmeddelande på onsdagskvällen. Någon köpeskilling har inte tillkännagivits. Både Podsights och Chartable tillåter podcasters och nätverk att inkludera taggar i sina program, som används för att spåra vem som lyssnade på podcasten, om de tog del av en annons samt om de vidtog åtgärder när de hörde den. Spotify uppger att de planerar använda Podsights teknologi även för sin musikplattform, inklusive ljudannonser, videoannonser och visningsannonser. Vidare skriver The Verge att affären är viktig för Spotify, då de vill bli ledande inom annonser kopplat till sin plattform. I veckan publicerade vi en stor granskning av fejkade streams på Spotify – för bara ett par hundralappar lyckades vi få nästan 50.000 streams. Läs hela granskningen här.