”Finns det fejk-konton och fejk-streams på Spotify idag? Är det här ett problem för Spotify? Kan fejkade streams hjälpa en artist att nå Top 50-listan?” Den 10 oktober 2019 – alltså för över två år sedan – skickade jag ett gäng ganska enkla frågor till Spotify om ett fenomen som allt fler i musikindustrin då börjat prata om: fejkade streams. För mig, som på olika sätt bevakat branschen i många år, kändes frågorna viktiga och relevanta. Kunde det verkligen vara så illa att svenska artister manipulerat sig till framgång? Eller var det bara illasinnade rykten? Några svar på frågorna kom aldrig från Spotify. Inte helt förvånande, för den som har haft med Spotifys presstjänst att göra de senaste åren. Men samtidigt anmärkningsvärt för ett börsbolag av Spotifys storlek och kaliber. LEKANDE LÄTT ATT FUSKA Idag avslöjar Åsa Johansson och Martin Hävner att det är lekande lätt att köpa streams. Granskningen visar att det bara krävs några knapptryck och en handfull hundralappar för att få en rejäl hög med spelningar. Dessutom verkar polisen nu ha riktat sina blickar mot bolaget och frågan. “Vi känner till fenomenet. Ja, det kan förekomma att musikinspelningar betalas med brottsvinster, att streamingtjänster köps, att konton kapas och i förekommande fall att ett uttag sker genom royalties från streamingtjänsten", säger myndigheten till Breakit. Det här väcker liv i alla de gamla frågorna igen – och även en lång rad nya. * Hur stor del av Spotifys användarbas utgörs i dag av bottar och fejk-konton? * Finns det svenska artister som har utnyttjat den här möjligheten för att stärka sin position på marknaden? * Betalar annonsörer för lyssningar som i själva verket kommer från fejk-lyssnare? * Använder kriminella plattformen för att köpa streams? * Har Spotify koll på detta? * Vad gör Spotify isåfall åt detta? Det är bara några exempel på frågor som vi vill ha svar på. Som Spotify nu behöver ge svar på. TROVÄRDIGHETEN SKADAS Just nu vet ingen egentligen om Spotify har koll på vad som sker på deras plattform idag. Men det är dags för Daniel Ek och Spotify att ta bladet från munnen. Om inte annat så för sin egen trovärdighets skull. Det här är frågor som marknaden, artisterna, fansen och industrin förtjänar att få svar på. Men hittills, precis som den där dagen i oktober 2019, har det svenska musikbolaget återigen valt att avböja en riktig intervju och lagt locket på. Istället låter bolaget den obekväma tystnaden tala.