Sök

Polestars hån mot Elon Musk – mitt under Super Bowl

Polestar

Elon Musk, mångsysslare. Foto: TT

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Svenska elbilsföretaget skickade en känga mot Tesla-grundaren – på absolut bästa sändningstid.

När finalen i den amerikanska fotbollscirkusen Super Bowl gick av stapeln under natten mot måndagen var det som vanligt inte bara sporten som stod i fokus. Under den stjärnspäckade halvtidsshowen uppträdde artister som Dr Dre, Kendrick Lamar och Snoop Dogg tillsammans med superstjärnor som Mary J Blige. Även 50 Cent hann med ett gästuppträdande.

Men Super Bowl är inte bara känt för artister och sport. Det är också känt som det tv-evenemang som har absolut dyrast annonstid. I år gick 30 sekunder på 6,5 miljoner dollar, motsvarande strax över 60 miljoner svenska kronor. Det är en ökning från förra året, då bland annat Klarna betalade 5,5 miljoner dollar för sin reklamfilm. 

Men vad gör man då med de svindyra sekunderna? Polestar, elbilsbolaget som ägs av Volvo Cars och sedan förra året även är noterat på Nasdaq-börsen i New York valde att pika superentreprenören och Tesla-grundaren Elon Musk i sin. Reklamfilmen som är enkelt uppbyggd med bilder på bolagets senaste modell och ordet "no". Budskapet som upprepas är vad som inte är Polestar, och då även "no conquering of Mars" – en syrlig pik mot Elon Musk, som en del kanske tycker borde koncentrera sig på att rädda jorden istället för att erövra planeten Mars.

Musks svar på piken? En skrattande emoji.

Se hela den svindyra filmen här nedan.

 

Läs mer