Sök

Uber Eats ratar heta trenden – Sverigechefen om varför man går emot konkurrenternas storsatsningar

WoltFoodoraBud och frakt

Henrik Berglin, Sverigechef Uber Eats. Foto: Press/TT/Montage

Åsa Johansson

Åsa Johansson

Reporter

Leveranstjänsten Uber Eats skalar upp i Sverige i slaget om snabba leveranser.

I en intervju med Breakit berättar toppchefen Henrik Berglin om bolagets strategi – och avslöjar av det väljer en helt annan väg än konkurrenterna.

“Givetvis vill vi vara en av de ledande aktörerna”, säger han.

Vid det här laget är det sannolikt få som har missat de många buden som susar fram i en rad svenska städer. 

Foodora, Wolt, Bolt, Kavall, Uber Eats, är några av dem.

Listan har blivit lång och nyheter om att det ena bolaget efter det andra lägger i en högre växel har avlöst varandra. Det sistnämnda bolaget omnämndes så sent som tidigare i veckan när Breakit kunde berätta att det inleder ännu ett samarbete – ett exklusivt partnerskap med Pressbyrån. I det senaste avsnittet av Breakits podd diskuterar Stefan Lundell och Åsa Johansson bolagets drag. 

Enligt Uber Eats Sverigechef Henrik Berglin är det en satsning för att möta konsumenternas efterfrågan och skala upp inom snabba leveranser av livsmedel och dagligvaror. 

Hur viktigt är det att ni gör det här samarbetet utifrån ett konkurrensperspektiv? 

”Vi tittar framförallt på vad konsumenterna efterfrågar, och de efterfrågar snabba och enkla leveranser av mat, livsmedel och dagligvaror. Det är det vi främst har i åtanke. Vi vill också hjälpa lokala aktörer, som Pressbyrån, att utveckla och digitalisera sin produkt. Det är där vårt fokus ligger”, säger Henrik Berglin.

Så det faktum att konkurrenterna växer snabbt på den här marknaden har inget med er uppväxling att göra?

”Vi följer så klart vad som händer på marknaden”, säger Henrik Berglin. 

Vilka ser ni som era största konkurrenter?

”Bra fråga. Vi fokuserar inte primärt på vad konkurrenterna gör. Det finns många aktörer som pushar utvecklingen framåt och branschen växer väldigt snabbt. Det är bra att det finns flera aktörer på marknaden som bidrar till branschens utveckling.”

Hur stora vill Uber Eats bli i Sverige?

”Vårt främsta fokus är att vi vill ha den bästa konsumentupplevelsen. Som en del av det vill vi vara med och driva på utveckling i branschen”, säger Henrik Berglin.

Menar du att ni inte strävar efter att bli marknadsledande? 

”Globalt sett så är vi en av världens största aktörer inom snabba leveranser. Givetvis vill vi vara en av de ledande aktörerna även här”, säger Henrik Berglin.

Hur mycket mer kan budbolagen växa på den svenska marknaden?

”Jag tror att det styrs helt och hållet av konsumenternas efterfrågan. Sett ur ett internationellt perspektiv finns det än så länge en relativt låg aktivitet på den svenska marknaden när det kommer till mat- och livsmedelsleveranser. Så jag tror att det finns förutsättningar för att fortsätta växa de kommande åren. Men det är efterfrågan från konsumenterna som styr”, säger Henrik Berglin.

Tittar man på en global nivå så har det varit en rad sammanslagningar och konsolideringar i branschen. Så sent som i höstas slogs Wolt ihop med den amerikanska giganten Door Dash i en jätteaffär. 

Vad kommer avgöra vilka aktörer som ska vinna slaget om the last mile?

”Det är nog främst ett par saker. I vårt fall fokuserar vi på partnerskap med lokala aktörer för att tillgängliggöra beställningar från dem via oss. Vi vill inte konkurrera ut någon butik eller restaurang utan det handlar om samarbeten. Det är en viktig del i vår affär och vår verksamhet där vi som ett tekniskt globalt företag kan dra mycket lärdomar och samtidigt hjälpa mindre butiker och restauranger lokalt. Och vi vill anpassa vår plattform utefter det", säger Berglin och fortsätter: 

"För det andra handlar det om vad man har för utbud på sin plattform och att man kan leverera vad kunderna vill ha – det gäller att ligga i framkant i sortimentet”, säger Henrik Berglin.

Flera av konkurrenterna, däribland samtliga som nämns ovan, storsatsar på så kallade dark stores, alltså lager med dagligvaror som kunder anknutna till tjänsterna kan beställa. Men enligt Berglin är det inte ett område som Uber Eats planerar att ge sig in på.

”Som jag var inne på så fokuserar vi på det vi är bäst på, som är den tekniska plattformen och att koppla ihop oss med etablerade lokala aktörer. Vi har inga intentioner att konkurrera med vare sig butiker eller restauranger, utan det handlar om samarbeten”, säger Henrik Berglin.

Läs mer