Sök

Lyko passerar 2 miljarder – men marginalen stupade under slutspurten

Lykoe-handelSkönhet

Rickard Lyko, vd för Lyko

Martin Hävner

Martin Hävner

Reporter

Lyko växte med nästan 30 procent under förra året och passerade en drömgräns.

Men det finns smolk i schampoflaskan – rörelsemarginalen pressades kraftigt under det avslutande kvartalet på grund av marknadsföringskostnaderna.

Från sin bas i Vansbro säljer Lyko skönhetsprodukter för över 2 miljarder kronor, både via butik och e-handel. Omsättningen uppgick till exakt 2144 miljoner under 2021, visar torsdagsmorgonens rapport från det börsnoterade bolaget.

“Det tog elva år att nå en miljard i omsättning, sen tog det knappt två år att nå ytterligare en miljard. Försäljningstillväxten har gått snabbt, samtidigt fortsätter det att gå snabbare och snabbare”, skriver Rickard Lyko som tillträdde vd-posten 2008 och då tog över staffetpinnen från sin pappa Stefan Lyko. 

Tillväxten låg på cirka 29 procent, såväl under 2021 som under det fjärde kvartalet. I vd-ordet framhålls utvecklingen i Norge där tillväxten låg på 56 procent. Lyko har under året öppnat en butik på paradgatan Karl Johan i Oslo som enligt vd:n gjort stor succé. 

“Kombinationen av fysiska butiker och e-handel är fortsatt viktig. Vi vill vara det självklara valet inom skönhet och då gäller det att finnas där kunderna finns. Retail har levererat bra under kvartalet innan restriktionerna utökades i slutet av december, vi växte 35 procent på jämförbara enheter i förhållande till samma period föregående år”, skriver Rickard Lyko. 

Marginalen föll 

Noterbart är att rörelseresultatet sjönk i det fjärde kvartalet – från 29 till 12 miljoner kronor. Marginalen backade från 5,3 till 1,8 procent. 

“Vi har valt att prioritera tillväxt eftersom vi såg en möjlighet att ta marknadsandelar”, lyder Rickard Lykos förklaring. 

Han vittnar om högre marknadsföringskostnader under de stora kampanjveckorna under slutet av året. Samma vittnesmål har hörts från andra e-handlare. 

“För att sänka våra trafikkostnader har vi påbörjat ett arbete med en egen app”, skiver Lyko-chefen. 

Läs mer