När Breakit frågare entreprenörer och chefer om deras rekrytreringsproblem var bilden nära samstämmig. Det har blivit svårare att rekrytera och det finns en uttalad oro (och stress) för att hinna rekrytera rätt talanger – utan att behöva betala enorma summor. Rekryteringsbolaget Oddwork är en aktör som hjälper företag utveckla sitt varumärke och sin kultur mot arbetsmarknaden för att locka och behålla talanger. Charles Sinclair, som är head of employer branding, säger att frågan blivit en allt viktigare del för att företag ska lyckas med sina mål. “Om du som företag inte aktivt arbetar med den här frågan och dina konkurrenter gör det, även om det inte nödvändigtvis är kört så kommer arbetet att ta längre tid. Du kommer att betala mer i lön och du kommer antagligen inte att kunna växa lika snabbt som du har planerat för att personerna du behöver väljer andra arbetsplatser”, säger han och fortsätter: “Vi ser att employer brandning flyttar in i styrelsen eftersom att det finns en risk att man inte kan växa som man sagt till ägare och investerare om man inte tar tag i den här frågan.” För det är just att hitta och behålla talangerna, i den ordningen, som företagen i enkäten lyfter fram som sina största problem. > Det är inte alls lika många kandidater som söker lediga tjänster, man måste > headhunta mycket mer Ett annat hinder som försvårar rekryteringen idag är enligt rekryteringsbolagen att så många kandidater också är passiva i sitt sökande. Det betyder att arbetsgivaren måste hitta och övertala sina potentiella medarbetare – inte tvärtom. “Det är inte alls lika många kandidater som söker lediga tjänster. Man måste headhunta mycket mer. De är också måna om var de hamnar på nästa arbetsplats. Det har stor påverkan hur lång tid det tar att hitta kandidater och att tillsätta tjänster idag. Tillsättningstiden har i många fall ökat med 30-40 procent de senaste ett och ett halvt till två åren”, säger Charles Sinclair. Rapporten State of european tech 2021 lyfter också fram att 47 procent av alla grundare i deras stora undersökning tycker att talangpoolen i Sverige har ökat under det senaste året. Samtidigt som 34 procent uppger att det blivit svårare att rekrytera i techbranschen i Sverige under samma period. Bara 16 procent tycker att det har blivit enklare. De som tycker att det är allra svårast är de som är mellan A-rundan och B-rundan, vanligen i stadiet där bolaget har grunden på plats och ska börja växa sin affär. > Väldigt viktigt med mätbarhet och att inte gå på magkänsla Vad ska företag tänka på för att lyckas då? “Alla organisationers kulturer är helt olika. Det blir väldigt viktigt att tillsammans med sin organisation identifiera hur vi vill ha det på arbetsplatsen. Hur kan vi ha det hos oss för att behålla och attrahera rätt typ av medarbetare”, säger Charles Sinclair och fortsätter: “Undersök varför era medarbetare anslöt och varför väljer de att stanna. I det är det väldigt viktigt med mätbarhet och att inte gå på magkänsla.” Många pratar om lönerusningar, kan de undvikas? “Det viktigaste för kandidater är bra compensation and benefits, det är unisont i alla undersökningar. Alla vill tjäna bra pengar. Men om du inte aktivt arbetar aktivt med ditt arbetsgivarvarumärke, organisationen och kulturen, då kommer du behöva kunna konkurrera med bara lön – för det finns inte så mycket annat. Kanske inte roligaste stället, men sjukt bra betalt.“ LÄS MER: Talangkriget i Sverige: Tuffare, dyrare och värre än någonsin