Sök ikon

David Rönnberg blir ny storägare i Norrländska Vapenaffären

Artikel bild
David Rönnberg till höger. Foto: MIKAEL FRITZON / TT och Press.

David Rönnberg och grundarna av outdoorbutiken Addnature köper in sig i bolaget Norrländska Vapenaffären. Bolaget driver bland annat nätbutikerna Jakt.se och Fiske.se.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

sara@breakit.se

Reporter

Det var inte många månader sedan David Rönnberg lämnade rollen som nordisk vd för det EQT-ägda Internetstores där svenska Addnature och Bikester ingår. Numera är han vd för butikskedjan Indiska.

Nu köper David Rönnberg 25 procent av aktierna i Norrländska Vapenaffären samtidigt som Addnature-grundarna Klas Berggren, Mattias Hedström och Martin Larsson tillsammans köper 25 procent. I bolaget ingår en fysisk butik och e-handlarna Jakt.se och Fiske.se.

“Det är två branscher som är otroligt intressanta med väldigt många utövare. Det är också en ganska fragmenterad bransch, ingen har riktigt tagit ledning inom jakt och fiske”, säger David Rönnberg.

Norrländska Vapenaffärens historia går tillbaka ända till 1972 då portarna till Sundsvallsbutiken slogs upp.

I mitten av 2005 lanserade entreprenören Anders Hansson näthandeln Jakt.se från ett kontor i Stockholm. När han flyttade tillbaka till hemstaden Sundsvall började han förhandla om att köpa upp vapenbutiken för att kunna komplettera sin webbshop med en fysisk butik.

I början av 2008 var allt klart och den 26 april öppnades den nyrenoverade butiken i Jakt.se:s regi. I maj förra året köpte Anders Hansson upp hela bolaget och har sedan dess satsat helhjärtat på försäljning via nätet.

Nu förvärvar de fyra personerna alltså 50 procent av aktierna. Parterna har bestämt sig för att inte avslöja köpeskilling och värdering. Baserat på liknande transaktioner i e-handelsbolag kan man uppskatta värderingen till mellan 20 och 25 miljoner kronor. Det är dock inget som David Rönnberg vill kommentera.

“Norrländska vapenaffären har licens att sälja vapen och ammunition vilket inte så många har. Att vi kan sälja det på nätet är en viktig parameter. Sortimentet på Jakt.se omfattar runt 2.000 produkter och vi kommer att utöka det. Exakt vart det tar vägen vet vi inte idag, vi är fortfarande i strategi- och analysfasen,” säger han.

Fiske.se kommer att lanseras först till hösten. Tills dess ska båda sajterna byggas om på helt nya plattformar, mobilanpassas och sökordsoptimeras.

“En fördel som vi har är att domännamnen är så starka. Söker man på Google så hamnar vi som första sökträff. Just nu ligger vi på 150.000 besökare i månaden på Jakt.se och har haft en helt organisk trafikökning. Vi kommer att förbättra hemsidan och utcheckningen på plattformen samt göra en bredare marknadsföring", säger David Rönnberg.

2015 omsatte bolaget 20 miljoner kronor med ett rörelseresultat på 1 miljon kronor. Av försäljningen kom 16 miljoner från Jakt.se och fyra miljoner från den fysiska butiken.

“I år tror vi att vi kommer att landa på 35 miljoner. Efter att ha genomfört alla planerade förändringar så är målet att omsätta över 100 miljoner kronor inom tre år,” säger David Rönnberg.

I planerna framöver ingår även en geografisk expansion till Norge och Finland.

Läs mer