Sök

Svenska Fragbite satsar på metaverse – lanserar digital nöjespark i The Sandbox

FragbiteKryptovalutaGaming

Stefan Tengvall, vd på Fragbite Group och bild från The Sandbox. Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Gör Snoop Dogg och Smurfarna sällskap i kryptosatsningen The Sandbox.

Det svenska börsnoterade spel- och e-sportbolaget Fragbite gör en satsning på metaverse via det nyligen förvärvade dotterbolaget Lucky Cat. Det framgår av ett pressmeddelande att bolaget ska bygga en digital värld med nöjesparkstema i The Sandbox metaverse.

Exakt hur ett metaverse fungerar är inte helt hugget i sten ännu. Men man kan säga att det är ett framväxande koncept där användare kan mötas online och skapa sina egna upplevelser. Ett tidigt exempel som brukar räknas dit är det populära spelet Roblox.

Konceptet är också populärt bland aktörer som satsar på blockkedjetekniken och som vill etablera ett nytt Web3, där det som användare skapar online även ger dem äganderätt av det digitala objeketet (det som brukar kallas för NFT). 

LÄS MER: Det här är Web 3.0 och därför kommer det (kanske) revolutionera internet

I The Sandbox har varumärken, där Fragbite nu alltså blir ett av de senaste, som Smurfarna och The Walking Dead redan lanserat olika världar och karaktärer. Men även artister som Snoop Dogg och Deadmau5 har samarbetat med spelet.

“Vi expanderar vår personalstyrka för att möjliggöra skapandet av fler upplevelser i Metaverse. Vårt partnerskap med The Sandbox skapar nya möjligheter i och med ägandet av virtuellt innehåll. Som en tidig aktör har Lucky Kat säkrat motsvarigheten till en ‘A-lägesfastighet’, fast i metaverse. På LuckyLAND kommer vi att utveckla sociala upplevelser som utmanar verkliga begränsningar och låter vårt community och våra fans engagera sig som aldrig förr”, kommenterar Herdjie Zhou, vd och medgrundare av Lucky Kat satsningen.

Lucky Kat har tidigare lanserat ett blockkedjespel kallat Panzerdogs.

LÄS MER: Vad är NFT och hur köper man det? Här är en guide till kryptoboomen

Läs mer