Sök

Googles svar på Pricerunners stämning: "Har kanske därför inte lika bra resultat..."

KlarnaPricerunnersökmotor

Googles vd Sundar Pichai. Foto: AP Photo/Tsering Topgyal/TT

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Google svarar på kritiken från Pricerunner, menar att deras förändringar har varit effektiva.

Den svenska prisjämförelsesajten Pricerunner, som sedan några månader tillbaka har köpts upp av betaljätten Klarna, befinner sig i någon form av öppen konflikt med sökjätten Google. 

Pricerunner tycker helt enkelt att Google gör livet svårt för konkurrenter inom prisjämförelser genom att gynna sina egna sökresultat. De lutar sig bland annat mot vad EU-kommissionen kom fram till 2017 när de beslutade att dela ut en saftig bot till sökjätten för deras agerande.

Google har inte bättrat sig sedan dess tycker Pricerunner, som nu stämmer bolaget på hela 22 miljarder kronor, vilket blev en uppmärksammad nyhet på måndagsmorgonen.

Några som inte delar Pricerunners bild av läget är Google själva. I ett mejl till Breakit skriver Frederic Abrard, Googles chef för shoppingannons-systemet att deras förändringar i samband med EU-kritiken 2017 visst har fungerat bra.

"De förändringar som vi gjorde i systemet för shopping-annonser 2017 fungerar väl, och driver på tillväxt och jobb för hundratals prisjämförelse-tjänster med mer än 800 olika sajter i Europa. Systemet är dessutom föremål för löpande tillsyn av EU-kommissionen och utomstående experter", skriver han och fortsätter:

"Pricerunner har valt att inte använda sig av shopping-annonser på Google, och har kanske därför inte sett samma goda resultat som andra. Vi ser fram emot att försvara vår sak i domstol."

Google hänvisar också till att Klarna själva, som alltså köpt Pricerunner, använt sig av Googles tjänster.

LÄS OCKSÅ: Doldisfond bettar 100-tals miljoner på att Pricerunner vinner mot Google

LÄS OCKSÅ: Miljonregn över riskkapitalbolaget – om Pricerunners krav går igenom

Läs mer