Sök

Daniel Ek svarar på intern kritik mot streamingjättens hantering av Joe Rogan

Spotifypodcast

Kontroversiella poddaren Joe Rogan och Spotifys vd Daniel Ek.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Det finns ett missnöje bland anställda mot hur Spotify har hanterat händelserna kring Joe Rogans podcast The Joe Rogan Experience. Daniel Ek menar att podden är viktig, men att det som sägs i den inte ska likställas bolagets åsikter.

Den svenska musikjätten Spotify vill antagligen inget annat än att lägga bråket kring Joe Rogan och dennes vaccin-poddande bakom sig. Men där är vi inte ännu. För efter de första rapporterna som främst kretsade kring artister som sa ifrån och bojkottade plattformen – så har vi nu kommit fram till personalen som arbetar på Spotify.

För bara några timmar innan Spotify skulle presentera sin kvartalsrapport under onsdagen hade bolaget ett digitalt möte där alla anställda kunde ställa frågor till ledningen i ett så kallat “town hall meeting”. Det avslöjar DN.

Och ämnet som stod i fokus var helt klart Joe Rogan och vilket ansvar Spotify har för profilens poddande, berättar källor för tidningen. 

“Den stora frågan för de mest kritiska anställda är varför vi har en exklusiv deal med ”The Joe Rogan experience” och därför binds tätare samman med honom. Joe Rogan har ju mest kritiserats för vaccinfrågan men även åsikter som uttrycks i hans podd om frågor kring ras och sexualitet retar upp många”, säger en person som deltog i mötet.

Publicist eller plattform

Även Washington Post och The Verge har uppmärksammat missnöjet som finns hos en del anställda. Där huvudfrågan alltså kretsar kring vilken roll Spotify ska ha, om de är en publicist eller en plattform och hur det påverkar deras beslut.

“Det uppstår ju en spänning mellan den interna kulturen och värderingarna och det faktum att Spotify samarbetar med och lyfter fram just Rogan”, säger en annan person till DN.

The Verge lyfter fram att podden var den mest eftersökta på plattformen redan innan de köpte rättigheterna till den. Och Spotifys vd Daniel Ek själv lyfte att Spotify är en plattform för The Joe Rogan Experience och att podden är viktig för bolaget eftersom att de var för lika sina konkurrenter innan.

“Vi behövde hitta en uppsida för att bekämpa det. För att vara helt ärlig, om vi inte gjort några av de val vi gjorde så är jag övertygad om att vår verksamhet inte skulle vara där den är idag”, säger han i mötet och förklarar också varför han tycker att Spotify är en plattform och inte en publicist för podden:

“Jag förstår premissen att eftersom vi har ett exklusivt avtal med honom är det verkligen lätt att dra slutsatsen att vi stöder varje ord han säger och tror på åsikterna som uttrycks av hans gäster. Så är absolut inte fallet.”

Enligt Daniel Ek är Spotify en ny typ av media och teknik där reglerna skrivs under resan. Men när det kommer till Rogans podcast så har de ingen kreativ kontroll över innehållet, men att de ändå har raderat vissa avsnitt tidigare.

Läs mer