Sök

Footway köper kontaktlinser på nätet – och ska fylla kassan med 151 miljoner

Footwaye-handel

Daniel Mülbach. Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

E-handelsjätten tar ett ordentligt kliv utanför sin vanliga skoverksamhet och köper Netlens, som säljer kontaktlinser på nätet.

“En vass butik som jag konkurrerade med under Lensway-tiden”, säger Footways vd Daniel Mülbach.

E-handelsjätten Footway ska ta in 151 miljoner kronor i en nyemission. Pengarna ska bland annat användas till förvärv.

Bolaget meddelar i samma veva att de köper upp Netlens, en e-handel inom kontaktlinser och apoteksprodukter. 

Det framgår av flera pressmeddelanden under torsdagsmorgonen.

"Netlens är ett starkt varumärke inom sin nisch, en vass butik som jag konkurrerade med under Lensway-tiden. Martin Arwin är en otroligt duktig entreprenör och det är riktigt kul att välkomna honom till Footway Group", säger Daniel Mühlbach, vd för Footway Group som också är grundare till Lensway men som nu har nya ägare.

Förvärvet finansieras till viss del genom den kommunicerade företrädesemissionen och genom en apportemission av aktier. Exakt prislapp har däremot inte kommunicerats.

Enligt ett pressmeddelande har Netlens idag en omsättning på cirka 25 miljoner kronor om året. 

De investerar 

Totalt ska högst 11.169.446 stamaktier ges ut i en företrädesemission där cirka 67 procent, eller 101 miljoner kronor, omfattas av teckningsförbindelser. De som har förbundit sig att teckna aktier i nyemissionen är Rutger Arnhult via bolag, Lennart Ågren via Svea Bank och Altocumulus Asset Management som är en del av Axel Johnson-koncernen. 

Footway har idag varumärken som, utöver det egna Footway-varumärket, består av bland annat Caliroots, Sportamore och Belapadel. Köpet av Netlens innebär att gruppen tar ett rejält kliv utanför sin sport- och modenisch. 

Läs mer