Det som främst störde aktiemarknaden var att bolaget inte målade framtiden i lika ljusa färger som väntat. Meta vittnade bland annat om att annonsörer uppger att de stramat åt marknadsföringsbudgeten på grund av bland annat inflationen och problemen i försörjningskedjor. Bolaget pratar även om ett skifte till produkter på Facebook som inte genererar lika mycket intäkter, till exempel spenderar användare mer tid på Reels-videos. För det första kvartalet 2022 räknar Facebooks ägarbolag med intäkter på mellan 27 och 29 miljarder dollar, (motsvarande drygt 250 miljarder kronor) en ökning med 3-11 procent i årstakt. Analytikerna hade dock väntat sig lite mer än 30 miljarder, prognosen innebar en ganska rejäl boom i förhållande till de så viktiga förväntningarna. Omsättningen i det fjärde kvartalet steg med 20,0 procent till 33,7 miljarder dollar (28,1). Utfallet kan jämföras med Factset analytikerkonsensus som låg på 33,4 miljarder dollar. Resultat per aktie hamnade på 3,67 dollar (3,88), vilket var 4,7 procent sämre än analytikernas snittprognos som låg på 3,85 dollar. Tidigare under dagen hade fintechbolaget Paypal rasat efter sin rapporten och Spotifys aktie föll också tvåsiffrigt i efterhanden efter sina kvartalssiffror.