Programutvecklaren Josh Wardle har tidigare blivit känd för olika sociala experiment på Reddit, men för ungefär en månad sedan fick han ordentligt genomslag när hans dagliga ordspel Wordle blev en viral jättesuccé med miljoner spelare. Vi på Breakit uppmärksammad succén, med tillägget att Josh Wardle trots spelets popularitet inte tjänat en krona på det. Wordle är nämligen fritt från reklam och kräver ingen betalning för att spela. Men nu verkar Josh Wardle ändå få utdelning för sitt arbete. Det är tidningsjätten New York Times som meddelar att de har förvärvat Wordle av dess skapare för ett okänt miljonbelopp. Enligt sajten The Information ska det antagligen röra sig om runt 1 till 2 miljoner dollar som tidningen har betalat för spelet, eller någonstans mellan 9 och 19 miljoner kronor. “Om du har följt storyn bakom Wordle, så vet du att New York Times spel har spelat en stor roll i skapandet av det. Det här känns som ett väldigt naturligt steg för mig. Jag har länge uppskattat hur The Times arbetat kvalitativt med sina spel och respekterar hur de behandlar sina spelare. Deras värderingar är i linje med mina egna i det här avseendet och jag är glad över att de kommer att ta över ansvaret för spelet framöver”, säger Josh Wardle i ett uttalande. The Times erbjuder sina prenumeranter en rad olika korsord och spel och säger sig ha över en miljon prenumeranter på sitt spelabonnemang. Gällande Wordle har tidningen sagt att de till en början kommer fortsätta erbjuda spelet gratis, men det lär bara vara en tidsfråga innan det hamnar bakom tidningens prenumerationserbjudande. Wordle går ut på att spelaren på ett antal försök ska försöka lista ut vilket ord på fem bokstäver som söks. Genom att gissa på ett ord får den som spelar veta ifall bokstaven finns med i ordet eller inte och om det är på rätt eller fel plats.