Sök

Annonssamarbete med Almega

Så lyckas du hitta och behålla personal som hjälper er växa – trots tech-kompetensbristen

Ebba Arnborg

Det kommer fattas drygt 70 000 personer inom IT-branschen år 2024 – hur ska just ert företag lyckas fånga talangerna? Vad ska man satsa på för förmåner? Kan man anställa från ett annat land? Experterna på Almega reder ut.

Techbranschen larmar om ett förväntat underskott på 70 000 personer år 2024 om inte kraftfulla åtgärder vidtas, det framgår i en rapport från TechSverige.

Hur kan man som ett lite mindre techföretag i Sverige attrahera kompetens trots att man inte har ett etablerat varumärke? Enligt Mia Fransson och Emilie Gustafson, arbetsrättsjurister på Almega, är kollektivavtal ett starkt argument som efterfrågas av många arbetstagare:

”Erbjuder ni kollektivavtal på arbetsplatsen finns ett grundskydd i form av branschanpassade anställningsvillkor och ett antal försäkringar som man som anställd är garanterad, från sjukförsäkring och omställningsskydd till föräldraledighetstillägg och pension. Det är ett bra säljargument gentemot arbetstagaren och visar att ni har schyssta villkor”, säger Emilie.

Almega ger dig allt du behöver för att vara den bästa arbetsgivaren för dina medarbetare. Få hjälp av Almega när ni växer, läs mer och bli medlem här!

Rätt förmåner

Sedan kan man alltid anpassa villkoren ytterligare. Mia ger rådet att lyssna in vad den anställde tycker är viktigt när det kommer till olika typer av förmåner.

”Det finns ett stort utrymme att bygga på och skapa flexibla lösningar, till exempel mer ledighet eller extra försäkringar. Var lyhörd för vad den potentiellt anställde är intresserad av, och ta gärna stöd och hjälp av oss på Almega. Vi hjälper er också se till att ni håller er på rätt sida alla regelverk”, säger Mia.

När det är så stora volymer av anställda som saknas kan det vara intressant att se sig om efter personal från andra länder. Här är ”argumentet Sverige” bra, säger Emilie:

”Sverige upplevs som ett bra land att bo och leva i, vi har trygghet i vårt sociala skyddsnät, bra anställningsskydd, arbetsvillkor, en trygg arbetsmiljö och bra balans mellan arbete och fritid”, säger hon.

Snabbhantering av ansökning

Men vad behöver man tänka på? Är personen medborgare i ett land utanför EU/EES eller Schweiz måste arbetstillstånd som huvudregel sökas innan inresan till Sverige.

Ett sådant tar vanligtvis sex till tolv månader att få och har en mängd krav. Almega erbjuder en snabbhantering till sina medlemsföretag som är i återkommande behov av spetskompetens löpande och som har kollektivavtal, vilken förkortar handläggningstiden hos Migrationsverket till mellan tio och tjugo dagar. Dessutom ger Almega stöd i hela ansökningsförfarandet.

”Hittar man någon som känns som den perfekta kandidaten vill man ju inte behöva vänta, inte minst för att andra arbetsgivare kanske står på kö. Det är även bra för den anställde, att det går snabbt att få ett besked”, säger Emilie.

Om en arbetsgivare har anställda som saknar rätt att vistas och arbeta i Sverige är det ett brott mot utlänningslagen, som kan medföra fängelse eller böter och särskilda sanktioner. Det är därför viktigt att känna till regelverket. Under anställningen är det sedan viktigt att följa upp om de tillfälliga tillstånden fortfarande gäller.

”Vi hjälper företag med den här typen av frågor dagligen, och arbetar för att förbättra processen hos myndigheterna”, säger Mia.

Din expert på arbetsrätt, arbetsmiljö och arbetstillstånd – läs mer om Almega!

Advokathjälp utomlands

Ska personen inte jobba på plats i Sverige utan i annat land är det viktigt att undersöka vilka regler som gäller i det landet avseende arbets-, skatte- och försäkringsrätt. Något som även gäller ifall man har en anställd svensk medborgare som vill arbeta utomlands en period.

”Vi på Almega hjälper företag att bedöma vilket lands lag som kommer tillämpas och förmedlar därefter en snabb kontakt via vårt nätverk. Nätverket består av advokater i aktuellt land som vet vad som gäller såväl arbetsrättsligt som skatterättsligt”, säger Mia och tillägger att det kan finnas fördelar att ha anställda som sitter i andra länder:

”Det kan vara ett bra sätt att etablera sig som svenskt litet bolag, att ha en filial i ett annat land. Många av företagens idéer fungerar ju även globalt, det finns inget hinder att söka sig utanför Sverige.”

Allt du behöver för att vara den bästa arbetsgivaren för dina medarbetare – läs mer om hur Almega kan hjälpa er att växa! 

Vill du bli medlem i ett av förbunden inom Almega? Klicka här!

Läs mer